IBD

טיפול ב-Vedolizumab יעיל יותר מ-Ustekinumab במניעת ניתוחים עקב מחלת קרוהן (BMC Gastroenterol)

מנתוני עולם-אמיתי שפורסמו בכתב העת BMC Gastroenterology עולה כי בחולים עם מחלת קרוהן אשר לא קיבלו טיפול ביולוגי קודם, מתן Vedolizumab (אנטיביו) הפחית טוב יותר את שיעורי ניתוח על-רקע מחלת קרוהן, בהשוואה לטיפול ב-Ustekinumab (סטלרה).

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת קרוהן הינה מחלה דלקתית כרונית של המעי, כאשר למרות התקדמות באפשרויות הטיפול התרופתי, במקרים רבים נדרשת התערבות ניתוחית. מרבית המחקרים להערכת שיעור הניתוחים כללו חולים שטופלו במעכבי TNF, עם נתונים מעטים אודות שיעור הניתוחים בקרב מטופלים ב-Vedolizumab לעומת Ustekinumab.

במסגרת מחקר SOJOURN ביקשו החוקרים לבחון את יחס הסיכון ואת שיעורי היארעות ניתוח ראשון עקב מחלת קרוהן לאחר התחלת טיפול ב-Vedolizumab או Ustekinumab בחולים עם מחלת קרוהן אשר לא קיבלו קודם לכן טיפול ביולוגי.

מחקר SOJOURN היה מחקר רטרוספקטיבי, תצפיתי, שהתבסס על נתונים ממאגר Optum Research Database לתקופה שבין תחילת יולי בשנת 2017 ועד סוף מרץ בשנת 2020. החוקרים התמקדו במבוגרים עם אבחנה של מחלת קרוהן ותביעה לטיפול ב-Vedolizumab או Ustekinumab בין תחילת שנת 2018 ועד סוף שנת 2019.

מדגם המחקר כלל 1,122 חולים, מהם 578 טופלו ב-Vedolizumab ו-544 טופלו ב-Ustekinumab.

לאחר שנה אחת, 7.7% מהחולים בזרוע הטיפול ב-Vedolizumab ו-11.6% מהחולים בזרוע הטיפול ב-Ustekinumab עברו ניתוח על-רקע מחלת קרוהן. הטיפול ב-Vedolizumab לווה ביחס סיכון נמוך ב-34.2% להתערבות ניתוחית (יחס סיכון של 0.658, רווח בר-סמך 95% של 0.436-0.994, p=0.047) ושיעורי היארעות נמוכים ב-34.5% של התערבות ניתוחית (יחס שיעורים של 0.655, רווח בר-סמך 95% של 0.434-0.988, p=0.044) בהשוואה ל-Ustekinumab.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהשוואת שיעור הניתוחים בחולים עם מחלת קרוהן שלא קיבלו טיפול ביולוגי קודם, עולה עדיפות ל-Vedolizumab לעומת Ustekinumab במניעת הצורך בהתערבות ניתוחית.

BMC Gastroenterol, March 25, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה