IBD

אולטרה-סאונד של המעי בשלב מוקדם עשוי לסייע בניבוי תגובה לטיפול ביולוגי בחולים עם קוליטיס כיבית (J Crohns Colitis)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Crohn’s & Colitis מדווחים חוקרים מאירופה על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בדיקת אולטרה-סאונד של המעי בשלב מוקדם בחולים עם קוליטיס כיבית עשויה לסייע בחיזוי התגובה האנדוסקופית לטיפול בתרופות ביולוגיות כנגד מחלת המעי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קריטריוני MUC (או Milan Ultrasound Criteria) מהווים מדד תקף להערכת פעילות אנדוסקופית בחולים עם קוליטיס כיבית. מדד MUC של מעל 6.2 נקודות מזהה מדד MES (או Mayo Endoscopic Score) של מעל 1. במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את הערך של בדיקת אולטרה-סאונד של המעי בחיזוי תגובה לטיפול ביולוגי בחולים עם קוליטיס כיבית, זאת בהשוואה לבדיקת קולונוסקופיה.

מדגם המחקר כלל חולים עם קוליטיס כיבית תחת טיפול ביולוגי, אשר השלימו בדיקת קולונוסקופיה, אולטרה-סאונד של המעי, הערכה קלינית והערכת ריכוז קלפרוטקטין בצואה בתחילת המחקר ובתוך שנה אחת. בנוסף, בדיקת אולטרה-סאונד של המעי, הערכה קלינית והערכת ריכוז קלפרוטקטין בצואה הושלמו לאחר 12 שבועות.

התוצא העיקרי היה אם שיפור סונוגרפי (מדד MUC קטן מ-6.2) לאחר 12 שבועות ניבא שיפור אנדוסקופי בעת הערכה חוזרת (מדד MES קטן מ-1). הפוגה אנדוסקופית הוגדרה בנוכחות מדד MES אפסי.

מדגם המחקר כלל 49 חולים, מהם 59% תחת Infliximab, 29% תחת Vedolizumab, 8% תחת Adalimumab ו-4% תחת טיפול ב-Ustekinumab. מדד MUC קטן מ-6.2 נקודות לאחר 12 שבועות היה הגורם המנבא הבלתי-תלוי היחידי של מדד MES קטן מ-1 ומדד MES אפסי בעת הערכה חוזרת (יחס סיכויים של 5.80, p=0.010; יחס סיכויים של 10.41, p=0.041, בהתאמה).

מדד MUC קטן מ-6.2 לאחר 12 שבועות הדגים ערך מנבא שלילי של 96% לזיהוי מדד MES אפסי. ירידה של לפחות 2 נקודות במדד MUC ניבאה MES אפסי (שטח מתחת לעקומה של 0.816). מדד MUC קטן מ-4.3 היה ערך הסף המדויק ביותר לניבוי מדד MES אפסי (שטח מתחת לעקומה של 0.876).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בדיקת אולטרה-סאונד של המעי ניבאה תגובה אנדוסקופית ארוכת-טווח בחולים עם קוליטיס כיבית שהחלו טיפול ביולוגי. הם טוענים כי מדובר בכלי מדויק לניטור התגובה לטיפול, העשוי לשמש בתנאי מחקר ובשימוש קליני.

J Crohns Colitis, Apr 21, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה