IBD

משלב Tofacitinib עם סטרואידים משפר תגובה לטיפול בחולים עם התלקחות חמורה של קוליטיס כיבית (Am J Gastroenterol)

במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Gastroenterology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם התלקחות חמורה של קוליטיס כיבית, מתן טיפול ב-Tofacitinib (קסלג’אנז) בשילוב עם קורטיקוסטרואידים שיפר את התגובה לטיפול והפחית את הצורך בטיפול הצלה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול תוך-ורידי בקורטיקוסטרואידים מהווה את הטיפול העיקרי בחולים המאושפזים עם התלקחות חמורה של קוליטיס כיבית. עם זאת, 30-40% מהחולים עמידים לטיפול בסטרואידים ולכן הם ביקשו לבחון אם הוספת Tofacitinib לקורטיקוסטרואידים משפרת את התגובה לטיפול בחולים אלו.

במחקר החד-מרכזי, כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, נכללו מבוגרים עם התלקחות חמורה של קוליטיס כיבית, אשר חולקו באקראי לקבלת Tofacitinib (10 מ”ג שלוש פעמים ביום) או פלסבו תואם למשך שבוע, תוך המשך טיפול תוך-ורידי בקורטיקוסטרואידים (הידרוקורטיזון במינון 100 מ”ג כל 6 שעות).

התוצא העיקרי היה התגובה לטיפול (ירידה של מעל 3 נקודות במדד Lichtiger Index ומדד אבסולוטי קטן מ-10 נקודות לאורך יומיים עוקבים ללא צורך בטיפול הצלה) לאחר שבעה ימים. התוצא המשני העיקרי היה הסבירות המצטברת לדרישה להתחלת טיפול ב-Infliximab או כריתת מעי גס בתוך 90 ימים מהקצאה אקראית.

במסגרת המחקר חולקו באקראי 104 חולים לקבוצת טיפול (53 בזרוע Tofacitinib ו-51 בזרוע פלסבו).

לאחר שבעה ימים, שיעורי תגובה לטיפול עמדו על 83.01% בקרב חולים בזרוע Tofacitinib (44 מבין 53 חולים), בהשוואה לשיעורי תגובה של 58.2% בזרוע הפלסבו (30 מבין 51 חולים) עם יחס סיכויים של 3.42 (רווח בר-סמך 95% של 1.37-8.48).

הצורך בטיפול הצלה לאחר שבעה ימים היה קטן יותר בזרוע הטיפול ב- Tofacitinib (יחס סיכויים של 0.27, רווח בר-סמך 95% של 0.09-0.78). הסבירות המצטברת להידרש לטיפול הצלה לאחר 90 ימים עמד על 0.13 בקרב חולים בזרוע הטיפול ב- Tofacitinib לעומת 0.38 באלו בזרוע הפלסבו (p=0.003).

מרבית תופעות הלוואי משנית לטיפול היו בדרגה קלה. חולה אחד שטופלו ב- Tofacitinib פיתח תרומבוזיס של סינוס ורידי דוראלי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים במשלב Tofacitinib עם קורטיקוסטרואידים בחולים עם התלקחות חמורה של קוליטיס כיבית.

Am J Gastroenterol, Dec 22, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה