IBD

מיגרנה מלווה בסיכון מוגבר למחלת מעי דלקתית (Sci Rep)

במאמר שפורסם בכתב העת Scientific Reports מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי אבחנה של מיגרנה מלווה בסיכון מוגבר משמעותית להתפתחות מחלת מעי דלקתית, כולל מחלת קרוהן וקוליטיס כיבית.

החוקרים בחנו את הנתונים ממאגר South Korea’s National Health Insurance Service, הכולל נתונים ממערכת הבריאות של אזרחי דרום קוריאה. מבוגרים בגילאי 20 שנים ומעלה עם לפחות בדיקת סקר רפואית ארצית אחת בשנת 2009 נכללו במחקר והיו במעקב עד דצמבר 2019.

החוקרים השלימו חיפוש במאגר לזיהוי קודי ICD-10 המתאימים לאבחנה של מיגרנה ומחלת מעי דלקתית. אבחנות של מחלת מעי דלקתית התבססו עוד על ביטויים קליניים, ממצאים אנדוסקופיים, או ממצאים פתולוגיים.

המחקר כלל למעלה מ-10 מיליון משתתפים (55% גברים; גיל ממוצע של 47 שנים) ומבין אלו, 2.8% אובחנו עם מיגרנה במהלך תקופת המחקר.

לאורך חציון מעקב של עשר שנים, שיעורי היארעות מחלת מעי דלקתית היו גבוהים יותר משמעותית בחולים עם מיגרנה (יחס סיכון מתוקן של 1.31, p<00.001), כולל סיכון מוגבר למחלת קרוהן (יחס סיכון מתוקן של 1.58, p<0.001) וקוליטיס כיבית (יחס סיכון מתוקן של 1.26, p<0.001) בהשוואה לאלו ללא מיגרנה.

לאחר חמש שנות מעקב, באלו עם מיגרנה עקומות ההיארעות המצטברת של מחלת מעי דלקתית הדגימה עליה חדה, בפרט בשיעורי מחלת קרוהן. בניתוח לפי תתי-קבוצות, מיגרנה נקשרה עם הסיכון לקוליטיס כיבית בגברים לעומת נשים (יחס סיכון מתוקן של 1.43 לעומת 1.12, p=0.042).

ההשערה של הכותבים הינה כי תהליכים פתולוגיים בבסיס מיגרנה ומחלת מעי דלקתית, כולל ציטוקינים פרו-דלקתיים ו-TNF-Alpha, עשויים לעמוד בבסיס המנגנונים האחראיים לקשר בין מיגרנה ובין מחלת מעי דלקתית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי על רופאים לקחת בחשבון את הסיכון האפשרי למחלת מעי דלקתית בחולים המאובחנים עם מיגרנה, עם דגש על הסיכון המוגבר לקוליטיס כיבית בגברים והסיכון המוגבר למחלת קרוהן בחולים עם מיגרנה ממושכת.

Sci Rep, Jan 12, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה