Insomnia

טיפול בתסמינים המשפיעים על מהלך היום של אינסומניה (JAMA Network Open)

נדודי שינה INSOMNIA
Zolpidem וטיפול התנהגותי מפחיתים באופן משמעותי את התסמינים המשפיעים על מהלך היום של אינסומניה, כך עולה ממחקר שפורסם ב-JAMA Network Open.

Zolpidem וטיפול התנהגותי מפחיתים באופן משמעותי את התסמינים המשפיעים על מהלך היום של אינסומניה כגון עייפות, ליקויים תפקודיים ותסמיני דיכאון, כך עולה ממחקר שפורסם ב-JAMA Network Open.

בניסוי קליני אקראי של יותר מ-200 מטופלים עם אינסומניה כרונית, טיפול התנהגותי היה קשור לירידה של 4.7 נקודות בציון מדד ה-MFI (Multidimensional Fatigue Inventory) ו-zolpidam היה קשור להפחתה של 5.2 נקודות בציון זה.

“ייתכן שיש יתרון מסוים להתחיל בהתערבות התנהגותית, אך באותה מידה, מכיוון שלוקח קצת יותר זמן להפיק תועלת מהתערבות זו, חלק מהמטופלים מפסיקים מהר מדי. לכן, גם אם אנו רוצים למזער את השימוש בתרופות בגלל תופעות לוואי אפשריות, ייתכנו מקרים שבהם אנחנו צריכים להשתמש בהן” אמר המחבר הראשי של המחקר.

ישנה מודעות גוברת לכך ששינה היא נדבך קריטי לבריאות טובה שחשובה לא פחות מתזונה נכונה ופעילות גופנית. לפיכך, רופאים צריכים להקדיש תשומת לב רבה יותר להשפעות שינה גרועה על הבריאות הפיזית והנפשית, צויין במחקר.

במחקר הנוכחי, החוקרים הקצו באופן אקראי 211 מבוגרים עם אינסומניה כרונית לטיפול התנהגותי, שכלל נהלי הגבלת שינה ובקרת גירוי, או zolpidam (5-10 מ”ג ללילה) למשך 6 שבועות. משתתפים שהשיגו הפוגה מאינסומניה עד אותה נקודה היו במעקב במשך 12 חודשים. משתתפים שלא השיגו הפוגה חולקו באופן אקראי לטיפול פסיכולוגי שלב שני או טיפול תרופתי (זולפידם או טרזודון).

שני הטיפולים הראשוניים היו קשורים להפחתה משמעותית ושוות ערך בתסמיני דיכאון, עייפות והפרעות תפקודיות. השינוי הממוצע ב-Bek Depression Inventory-II היה -3.5 עבור חולים בזרוע הטיפול ההתנהגותי ו-4.3 עבור חולים בזרוע zolpidem. השינוי הממוצע בציון ה-MFI היה -4.7 בקרב מטופלים שקיבלו טיפול התנהגותי ו-5.2 בקרב אלו שקיבלו zolpidem. השינוי הממוצע בסולם עבודה והתאמה חברתית, שמדד ליקויים תפקודיים, היה -5.0 עבור זרוע הטיפול ההתנהגותי ו-5.1 עבור זרוע zolpidem.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה