Medical Management

הוסכמו עקרונות מתווה הקיצור ושכר המתמחים במסגרת קיצור יום העבודה בפריפריה (הודעה משותפת למשרד האוצר ולהסתדרות הרפואית, משרד הבריאות, ולשירותי בריאות כללית)

מזכירות ההסתדרות הרפואית אישרה הבוקר (יום ד’) פה אחד את הסכם העקרונות שגובש אמש בין הנהגת ההסתדרות הרפואית בראשות פרופ’ ציון חגי והממונה על השכר במשרד האוצר, מר אפי מלכין.
ההסכם הוא המשכו של מו”מ ארוך ואינטנסיבי שההסתדרות הרפואית יחד עם ד”ר ניצן עטיה יו”ר ארגון המתמחים ניהלו מול משרד הממונה על השכר.

ההסכם יאפשר את יציאתו לדרך של מתווה קיצור יום העבודה בבתי החולים בפריפריה כבר ביום ראשון, ה- 3 בספטמבר, בהתאם לתיקון ההיתר הכללי הנוגע לשעות העבודה והמנוחה של הרופאות והרופאים בישראל.

על פי ההבנות, יוענק, בין היתר, תשלום של 300% עבור “תורנות רבע” משלימה בת 4 שעות, והצדדים יחתמו בימים הקרובים על ההסכם.

בהודעה הרשמית שפורסמה הובאו דבריהם של הנוגעים בדבר:

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ’: “אני שמח על כך שהצלחנו להגיע הלילה להסכמות עם ההסתדרות הרפואית שיביאו ליישום המתווה בצורה אחראית, תוך מענה הן למתמחים והמתמחות והן לשירות לציבור. מתווה קיצור התורנויות בבתי החולים בפריפריה הוא בשורה גדולה וחשובה לרופאים והרופאות ולמערכת הבריאות. אני מודה לממונה על השכר אפי מלכין וצוותו על העבודה המאומצת ולשותפים בהסתדרות הרפואית על שיתוף הפעולה”.

יו”ר ההסתדרות הרפואית, פרופ’ ציון חגי: “הבוקר אפשר לברך על מהלך היסטורי שיוצא לדרך. מיום כניסתי לתפקיד היה זה יעד ברור, אולם התנאי לכך תמיד היה שמירה על תנאי השכר של הרופאים ועל איכות הטיפול הרפואי. אני רוצה להודות להנהגת הר”י וליו”ר ארגון המתמחים ד”ר ניצן עטיה על שיתוף הפעולה המלא ועל תרומתם להצלחת המשא ומתן לקיצור משך התורנות ומאידך שימור יכולת ההשתכרות. אנחנו יוצאים לדרך חדשה בזהירות ובדאגה רבה בשל המחסור ברופאים בארץ. אנו נעקוב בדריכות אחר היישום ועל כך שעקרונותיו לא יפגעו.

משה ארבל, שר הבריאות: “מתווה קיצור שעות העבודה של המתמחים יביא לשינוי משמעותי במערכת הבריאות. המתווה מבטא את המחויבות של משרד הבריאות הן לרופאים והן למטופלים. הבחירה להתחיל את קיצור השעות דווקא בפריפריה נובעת מתוך ראייה של עדיפות לאומית. מלבד השיפור בתנאי עבודתם של הרופאים התורנים, המתווה צפוי לשפר את איכות השירות הניתן למטופלים בפריפריה. אני מודה לכל השותפים שסייעו להביא לתחילתו של המתווה ולהוצאתו לפועל.”

ד”ר ספי מנדלוביץ, משנה למנכ”ל משרד הבריאות: “כרופא שעובד שנים רבות במערכת הבריאות אני נפגש יום יום עם מתמחים המשוועים לשינוי זה. אני שמח ומתרגש שהצלחנו, בכוחות משותפים, להביא לשינוי. זוהי אמירה של כלל המערכת הרואה את האדם שמאחורי הרופא, ודואגת לשלומם ולרווחתם של הרופאות והרופאים.
אנחנו בתחילתה של הדרך ונחושים להוביל לשינוי באחריות ובשיתוף פעולה.”

הממונה על השכר, אפי מלכין: “אנו מברכים על סיכום העקרונות עם הר״י, משרד הבריאות ושירותי בריאות כללית, שיבטיחו את קיצור התורנויות לרופאים בבתי החולים בפריפריה החל מיום 1.9.23 באופן אחראי שיאפשר למנהלי בתי החולים, למנהלי המחלקות, ולכלל הרופאות והרופאים להמשיך להעניק טיפול מיטבי לציבור, יחד עם שיפור תנאי עבודתם ורווחתם של הרופאים, זאת תוך מתן זכאות ליום מנוחה בתשלום גם לאחר התורנות המקוצרת, לצד מתן אפשרות לרופאים לשמר את רמת השתכרותם תוך סיוע והפחתת עומסים בבתי החולים בשעות אחה”צ”.
מנכ״ל כללית, אלי כהן: שמחים ומברכים שהגענו לרגע בו אפשר להתחיל לממש עידן חדש ומתקדם בתנאי העסקה של מתמחים בבתי החולים. אני מודה לכל המעורבים מהנהלת הכללית ובפרט למנהלי בתי החולים העמק וסורוקה שנרתמים ומסייעים רבות להצלחת המהלך.

יו”ר  ארגון המתמחים בהסתדרות הרפואית, ד״ר ניצן עטיה: ״אחרי שנים ארוכות של עבודה, הרפואה הישראלית זוכה לראות צעדים משמעותיים בשטח, שיביאו לקיצור תורנויות המתמחות והמתמחים. הבהרנו לאורך כל הדרך כי לא נשלים עם פגיעה בהשתכרות והבאנו להישגים רבים במשא ומתן. ארגון המתמחים ימשיך לייצג את רופאים המתמחים בכל הארץ ובכל התחומים, תוך שמירה על הזכויות שלנו וחתירה לשיפור תנאי ההעסקה”.

 

 

ראשי האיגוד הישראלי לרפואה פנימית התריעו השבוע מפני כניסתו לתוקף של מתווה קיצור התורניות בפריפריה. במכתב פתוח אל אזרחי מדינת ישראל הם מזהירים כי במערכת הבריאות הציבורית בפריפריה אין מספיק רופאים למימוש תכנית קיצור שעות התורניות שעתידה להכנס לתוקף בצו ממשלתי בסוף השבוע הקרוב, בתחילת ספטמבר. לדבריהם, על אף שקיצור שעות התורניות הוא מהלך חיובי, במועד זה הקיצור יביא לפגיעה בציבור החולים, ובאיכות ההכשרה של דור העתיד של המתמחים.

דוברת איגוד רפואה פנימית פנינה שלו כתבה בתגובה להודעה המשותפת של משרדי הממשלה והר”י: “…מענין מה יקרה בחודשים הקרובים מבחינת איכות הרפואה בבתי החולים שבהם (לפחות במחלקות הפנימיות), תהיה בבקרים נוכחות דלה של מתמחים… מענין מה יקרה לעומסים במלר”דים, כי כשקצב שחרור החולים יתעכב… מענין מה יקרה עם מדדי האיכות של מ. הבריאות. מענין מה יהיה עם היקף ההדבקות בזיהומים במחלקות אלה, כשהלחץ על כוח האדם העובד בבוקר (בבקרים עיקר העבודה. הבדיקות, הפענוחים ועוד), יגבר – כי יהיו פחות מתמחים… על פניו, זה בטח הכרחי לאפשר לרופאים ולרופאות צעירים לעבוד בתנאי עבודה הגיוניים יותר, אבל בלי שום היערכות? בלי שהמדינה תצ’פר מתמחים בפריפרייה על חשבון מרכז הארץ – כדי למשוך אותם? כדי לעבות מחלקות בכוח אדם איכותי, בלי לחשוב במקביל גם על איכות ההתמחות…”.

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה