meningitis

האם שיכוך כאבים אפידוראלי מלווה בסיכון מוגבר להפרעות מהספקטרום של אוטיזם בילדים? (JAMA Pediatr) והערת עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברזילי

שיכוך כאבים בגישה אפידוראלית בזמן לידה עשוי להיות מלווה בסיכון מוגבר להפרעות מהספקטרום של אוטיזם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Pediatrics. החוקרים מציינים כי הסיכון אינו קשור ישירות להופעת חום אימהי על-רקע הפרוצדורה.

למרות שהבטיחות של שיכוך כאבים אפידוראלי עבור היילודים הוכח במחקרים רבים, ההשפעות ארוכות הטווח של הפרוצדורה על הצאצא אינה ידועה. כעת בחנו החוקרים את הקשר בין שיכוך כאבים אפידוראלי בזמן לידה ובין הסיכון להפרעות מהספקטרום של אוטיזם בצאצא.

המחקר הרטרוספקטיבי התבסס על נתונים מרשומות רפואיות ממוחשבות אודות 147,895 ילדים שנולדו בלידה נרתיקית בין תחילת שנת 2008 ועד סוף שנת 2015. הילדים היו במעקב מגיל שנה עד לתאריך הראשון מבין הבאים: אבחנה קלינית של הפרעות מהספקטרום של אוטיזם, התאריך האחרון של ההשתתפות בתכנית הבריאות, תמותה, או תום המחקר בסוף שנת 2018.

התוצא העיקרי היה אבחנה קלינית של הפרעות מהספקטרום של אוטיזם. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הסיכון להפרעות מהספקטרום של אוטיזם על-רקע שיכוך כאבים בגישה אפידוראלית בזמן לידה.

מבין 147,895 הילדים שנכללו במחקר (50.3% בנים, גיל היריון ממוצע בלידה של 38.9 שבועות), 10,719 ילדים (74.2%) נולדו לאימהות שטופלו בגישה אפידוראלית לשיכוך כאבים בזמן הלידה. חום במהלך הלידה תועד ב-13,055 אימהות (11.9%) בקבוצת שיכוך כאבים אפידוראלי וב-510 מבין 38,176 אימהות (1.3%) שלא טופלו בגישה זו.

הפרעות מהספקטרום של אוטיזם תועדו ב-2,039 ילדים (1.9%) לאימהות שטופלו בגישה אפידוראלית וב-485 ילדים (1.3%) בקבוצת הביקורת. לאחר תקנון לערפלנים אפשריים, כולל שנת לידה, מרכז רפואי, גיל האם בלידה, ולדנות, מוצא/גזע, רמת השכלה, הכנסה ביתית, היסטוריה של מחלות רקע, סוכרת בהיריון, עישון בהיריון, קדם-רעלת היריון או רעלת היריון, מדד מסת גוף לפני היריון, עליה במשקל במהלך ההיריון, גיל היריון בלידה ושנת לידה, הסיכון להפרעות מהספקטרום של אוטיזם בעקבות פרוצדורה אפידוראלית היה גבוה ב-37% (יחס סיכון של 1.37, רווח בר-סמך 95% של 1.23-1.53), בהשוואה לקבוצת הביקורת.

בהשוואה לאלו שלא נחשפו לשיכוך כאבים אפידוראלי, יחס הסיכון המתוקן להפרעות מהספקטרום של אוטיזם עם חשיפה במשך פחות מ-4 שעות לשיכוך כאבים אפידוראלי עמד על 1.33 (רווח בר-סמך 95% של 1.17-1.54), כאשר יחס הסיכון עמד על 1.35 (רווח בר-סמך 95% של 1.20-1.53) עם חשיפה במשך 4-8 שעות ויחס הסיכון עמד על 1.46 (רווח בר-סמך 95% של 1.27-1.69) עם חשיפה במשך למעלה מ-8 שעות.

בקבוצת הילדים לאימהות שנחשפו לשיכוך כאבים אפידוראלי תועדה עליה מובהקת סטטיסטית בסיכון להפרעות מהספקטרום של אוטיזם עם עליה במשך החשיפה לשיכוך כאבים אפידוראלי לאחר תקנון למשתנים שונים (יחס סיכון של 1.05, רווח בר-סמך 95% של 1.01-1.09, לכל 4 שעות). הוספת חום למודל לא הובילה לשינוי יחס הסיכון על-רקע החשיפה לשיכוך כאבים אפידוראלי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על קשר אפשרי בין שיכוך כאבים אפידוראלי בזמן לידה ובין סיכון מוגבר להפרעות מהספקטרום של אוטיזם בילדים.

JAMA Pediatr. 2020 Dec 1;174(12):1168-1175

הערות עורך ניאונטולוגיה , ד”ר ברנרד ברזילי:

מחקר זה מעלה שאלה מטרידה האם אילחוש אפידורלי לנשים בשעת הלידה מעלה את הסיכון להתפתחות הפרעה על הרקע האוטיסטי לילדם. לפני שאנו מסיקים מסקנות ממחקר זה יש לזכור כי זהו מחקר רטרוספקטיבי במהותו ולכן יש לנקוט משנה זהירות בהסקת מסקנות של סיבה ומסובב.

מחקרים קודמים מצאו קשר בין לידה בניתוח קיסרי לעומת לידה נרתיקית מעלה את הסיכון להתפתחות הפרעות על הספקטרום האוטיסטי לילד ב-50%. כאשר המחקר המסכם והמרשים ביותר פורסם ב-JAMA ב-2019 שסיכם תוצאות של כ-20,000,000 ילודים. מחקר זה בא לבדוק האם בחשיפת העובר לחומרי הרדמה כפי שנעשה בעת אילחוש אפידורלי בעת לידה נרתיקית מעלה את הסיכון בהתפתחות הפרעות על הספקרום האוטיסטי בילוד. אכן, לאחר תקנון לערפלנים שונים נמצא כי אילחוש אפידורלי מעלה את הסיכון הזה בכ-37% בממוצע. ממצא מטריד נוסף הוא שיש קשר לעליה בזמן החשיפה לאילחוש האפידורלי לעליה בסיכון. למשל, כאשר החשיפה היתה פחות מ-4 שעות העליה בסיכון היתה 33%, עם חשיפה של 4-8 שעות הסיכון עלה ב-35% ואילו כאשר החשיפה היתה מעל ל-8 שעות הסיכון עלה ב-46%. ההסבר הביולוגי יתכן והוא שהתרופות הניתנות  באילחוש אפידורלי הן בעלות משקל מולקולרי נמוך ולכן הן יכולות לעבור את השליה ולהגיע לעובר.

מחקר זה בדק רק את ההשפעות על התפתחות הפרעות בספקטרום האוטיסטי אולם ייתכן וישנן השפעות נוירולוגיות אחרות

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • חסם עצבי עם לידוקאין יעיל להקלה על מיגרנה חמורה ועמידה לטיפול בילדים (מתוך כנס ה-AAN)

    חסם עצבי עם לידוקאין יעיל להקלה על מיגרנה חמורה ועמידה לטיפול בילדים (מתוך כנס ה-AAN)

    זריקות לידוקאין לעצב האוקסיפיטלי הגדול הובילו להקלה בהתקפי מיגרנה חמורה ועמידה לטיפול בילדים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Academy of Neurology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סדרות מקרים דיווחו על תועלת לחסם עצבי היקפי – זריקות של חומרי הרדמה מקומיים לסעיפים של עצב אוקסיפטלי או טריג’מינלי – להקלה על […]

  • חשיבות תמיכה תזונתית במקרים של פגות בינונית-עד-מאוחרת (NEJM)

    חשיבות תמיכה תזונתית במקרים של פגות בינונית-עד-מאוחרת (NEJM)

    במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי התערבות לתמיכה תזונתית בפגים שנולדו לאחר 32 שבועות היריון לפני שבוע 36 להיריון ועד הזנה מלאה עם חלב אם הינה התערבות אפשרית, ללא השפעה על מרווח הזמן עד הזנה אנטרלית מלאה או על הרכב הגוף בגיל מתוקן של ארבעה חודשים. ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה, מוסיף מהערותיו.

  • האם להשמנה השפעה על עצימות הכאב במבוגרים? (Front Endocrinol)

    האם להשמנה השפעה על עצימות הכאב במבוגרים? (Front Endocrinol)

    במבוגרים עם משקל עודף או השמנת-יתר נטייה לעצימות כאב בדרגה גבוהה יותר, בהשוואה לאלו עם משקל תקין, ממצאים המדגישים את החשיבות של טיפול כנגד השמנה כחלק מהגישה הכוללת לטיפול בכאב, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Frontiers in Endocrinology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השמנה עשויה להביא לשינויים פתופיזיולוגיים, דוגמת עומס גדול יותר על […]

  • תוצאות מבטיחות לטיפול תוך-אפי ב-Oxytocin במבוגרים עם אוטיזם (מתוך כנס ה-EPA)

    תוצאות מבטיחות לטיפול תוך-אפי ב-Oxytocin במבוגרים עם אוטיזם (מתוך כנס ה-EPA)

    מתן תוך-אפי של Oxytocin פעמיים ביום מלווה בשיפור תפקוד חברתי, איכות חיים ומכלול תסמינים במבוגרים עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם, כך עולה מתוצאות מחקר אקראי ומבוקר קטן שהוצגו במהלך כנס ה-European Congress of Psychiatry. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אחד האתגרים של טיפול במבוגרים עם אוטיזם נוגע לאינטראקציות חברתיות לקויות וקשיים ביצירת חברויות. תמיכה חברתית […]

  • ההשפעות של מאפיינים שונים על התוצאות ארוכת הטווח של טיפול בהידרוקורטיזון זמן קצר לאחר הלידה בפגים מונשמים (JAMA)

    ההשפעות של מאפיינים שונים על התוצאות ארוכת הטווח של טיפול בהידרוקורטיזון זמן קצר לאחר הלידה בפגים מונשמים (JAMA)

    במאמר שפורסם בכתב העת Archives of Disease in Childhood: Fetal and Neonatal Edition מדווחים חוקרים מהולנד ובלגיה על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בפגים שנולדו לפני שבוע 27 להיריון, טיפול סיסטמי בהידרוקורטיזון עשוי להביא לשיפור סיכויי ההישרדות או ליקוי נוירו-התפתחותי. ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה מוסיף מהערותיו.

  • יתרונות דחיית ניתוח לתיקון בקע מפשעתי בפגים (JAMA)

    יתרונות דחיית ניתוח לתיקון בקע מפשעתי בפגים (JAMA)

    במאמר שפורסם בכתב העת JAMA מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בפגים עם בקע מפשעתי, השלמת תיקון בקרע לאחר השחרור מיחידת טיפול נמרץ ביילודים הובילה לשיעור נמוך יותר של אירועים חריגים, בהשוואה לפרוצדורות שבוצעו לפני השחרור מבית החולים. ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה מוסיף מהערותיו.

  • חיסון אימהי כנגד RSV המבוסס על Perfusion F Protein מלווה בסיכון מוגבר ללידה מוקדמת (NEJM)

    חיסון אימהי כנגד RSV המבוסס על Perfusion F Protein מלווה בסיכון מוגבר ללידה מוקדמת (NEJM)

    במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש בו הגיוס למחקר בשלב מוקדם בשל סוגיות הנוגעות לבטיחות ההתערבות, כאשר חיסון אימהי כנגד RSV המבוסס על Perfusion F Protein אמנם הפחית סיכון לסיבוכים משנית למחלה בדרכי נשימה תחתונות על-רקע RSV, אך לווה בעליה בסיכון ללידה מוקדמת. ד”ר ברנרד ברזילי, עורך מדור ניאונטולוגיה, משתף את המאמר ומוסיף מהערותיו

  • בדיקות סקר לעליה מאוחרת ברמות TSH והיפותירואידיזם מולד לא-טיפוסי בפגים עם משקל לידה נמוך מאוד (J Pediatr)

    בדיקות סקר לעליה מאוחרת ברמות TSH והיפותירואידיזם מולד לא-טיפוסי בפגים עם משקל לידה נמוך מאוד (J Pediatr)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה שכיחות גבוהה של הפרעה בתפקודי התריס בפגים. ד"ר ברנרד ברזילי, עורך נאונטולוגיה, משתף את המחקר ומוסיף מהערותיו.

  • טיפול ב-Nirsevimab יעיל מאוד במניעת אשפוזים של תינוקות עקב RSV (מתוך MMWR)

    טיפול ב-Nirsevimab יעיל מאוד במניעת אשפוזים של תינוקות עקב RSV (מתוך MMWR)

    מנתונים חדשים שפורסמו ב-Morbidity and Mortality Weekly Report עולה כי הנוגדן החד-שבטי Nirsevimab הדגים יעילות של 90% במניעת אשפוז עקב זיהום בנגיף RSV (או Respiratory Syncytial Virus) בתינוקות. ממצאי המחקר תומכים בהמלצות הנוכחיות של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן התומכות במתן Nirsevimab ביילודים ותינוקות. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי RSV הינו הגורם המוביל לאשפוז תינוקות בארצות […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה