Menopause

טיפול הורמונאלי לתסמיני מנופאוזה אינו מעלה את הסיכון לסרטן ריאות (Menopause)

בקרב נשים תחת טיפול הורמונאלי להקלה על תסמיני מנופאוזה לא תועד סיכון מוגבר לסרטן ריאות, בהשוואה לנשים שלא קיבלו טיפול הורמונאלי חליפי וייתכן אף סיכון מופחת למחלה הממארת עם עליה במינון או במשך הטיפול ההורמונאלי, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Menopause.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנם דיווחים סותרים ולא-עקביים אודות הקשר בין טיפול הורמונאלי ובין הסיכון להתפתחות סרטן ריאות. חלק מהדיווחים הציעו סיכון מוגבר למחלה הממארת בקרב נשים תחת טיפול הורמונאלי חליפי, בעוד שאחרים הצביעו על סיכון מופחת וחלק לא מצאו כל השפעה משמעותית לטיפול על הסיכון להתפתחות הממאירות.

החוקרים השלימו מחקר עוקבה שכלל נתונים ממאגר Taiwan’s National Health Insurance Research Database אודות 38,104 נשים לאחר-מנופאוזה מעל גיל 45 שנים, אשר קיבלו טיפול הורמונאלי חליפי בין השנים 2000 ו-2015. הם התאימו לנשים אלו 152,416 נשים דומות שלא קיבלו טיפול הורמונאלי חליפי.

לאורך 16 שנות מעקב, החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים בשיעורי התפתחות סרטן ריאות בין נשים שקיבלו טיפול הורמונאלי ובין אלו שלא קיבלו טיפול זה (0.866% לעומת 0.95%). לאחר תקנון לגיל ומשתנים אחרים, עדיין לא זוהה קשר בין טיפול הורמונאלי ובין התפתחות סרטן ריאות בנשים לאחר-מנופאוזה (יחס סיכון מתוקן של 0.886, רווח בר-סמך 95% של 0.666-1.305).

בניתוח לפי תתי-קבוצות מצאו החוקרים כי הסיכון לסרטן ריאות היה נמוך יותר בנשים שקיבלו טיפול הורמונאלי חליפי כאשר המינון המצטבר עמד על 401 מ”ג ומעלה (יחס סיכון מתוקן של 0.633, p<0.001), או כאשר הטיפול ניתן למשך 5 שנים ומעלה, בהשוואה לנשים שלא קיבלו טיפול הורמונאלי (יחס סיכון מתוקן של 0.532, p<0.001).

ממצאי המחקר עולים בקנה אחד עם תוצאות מחקר משנת 2002 אשר לא זיהה סיכון מוגבר להתפתחות סרטן ריאות בקרב נשים שקיבלו טיפול הורמונאלי חליפי בכלל אוכלוסיית טאיוואן.

Menopause, March 1, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה