Menopause

משך שינה קצר יותר מלווה בהופעת מנופאוזה בגיל מבוגר יותר (Menopause)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Menopause עולה כי בנשים הישנות עד שש שעות בלילה תועד סיכוי גבוה יותר להופעת מנופאוזה בגיל מבוגר יותר, בהשוואה לאלו שדיווחו על משך שינה ארוך יותר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים מצאו כי משך שינה קצר בסופי שבוע מלווה ברמות גבוהות יותר של טסטוסטרון בנשים לפני-מנופאוזה עם מחזורי ווסת סדירים. לאור זאת, עלתה השערה כי משך שינה קצר יותר עשוי להיות מלווה בהופעת מנופאוזה בגיל מבוגר יותר. הם מוסיפים כי לשינה עשויה להיות השפעה על רמות הורמונים נוירו-אנדוקריניים, דוגמת מלטונין, הורמון גדילה, פרולקטין, קורטיזול, סוכר ואינסולין, העשויים להשפיע על הופעת מנופאוזה.

המחקר הפרוספקטיבי כלל 3,090 נשים יפניות לפני-מנופאוזה, בטווח הגילאים 35-56 שנים. החוקרים קבעו את משך השינה על-סמך שאלונים למילוי עצמי שהשלימו הנשים בתחילת המחקר. מנופאוזה הוגדרה בהעדר מחזורי ווסת לאורך לפחות 12 חדשים.

במהלך עשר שנות המעקב, 1,776 נשים חוו מנופאוזה טבעית. מניתוח הנתונים עלה קשר בין משך שינה של עד שש שעות ובין סיכון מופחת למנופאוזה (יחס סיכון של 0.88, רווח בר-סמך 95% של 0.78-0.99) עם יחס סיכון של 1.03 למנופאוזה עם כל שעת שינה נוספת (רווח בר-סמך 95% של 0.98-1.09).

בסיכומו של דבר, 869 נשים דיווחו על עד שש שעות שינה בלילה, 1,482 דיווחו על 7 שעות שינה, 635 דיווחו על 8 שעות שינה ו-104 נשים דיווחו על 9 שעות שינה ומעלה בכל לילה. מבין הנשים שדיווחו על משך שינה קצר משש שעות, 69 דיווחו על שינה של עד חמש שעות בלילה.

החוקרים מציינים כי קיים חשש כי משך השינה בתחילת המחקר אינו בהכרח רלבנטי לאורך עשר שנות מעקב, מאחר וניתוח שנערך לאחר חמש שנות מעקב בלבד העיד כי הקשר נחלש מעט, אשר לא נותר מובהק סטטיסטית בהשוואת משך שינה של עד שש שעות אל מול שבע שעות שינה.

דרושות עדויות נוספות במטרה לאשר את ממצאי המחקר ולהבין טוב יותר את המנגנונים בבסיס הקשר בין משך השינה ובין הופעת מנופאוזה.

Menopause, March 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה