Menopause

מנופאוזה מוקדמת ואי-ספיקה שחלתית מוקדמת מלוות בסיכון מוגבר לדמנציה (Maturitas)

במאמר שפורסם בכתב העת Maturitas מדווחים חוקרים על תוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה חדשה, מהן עולה כי מנופאוזה מוקדמת ואי-ספיקה שחלתית מוקדמת מלוות בסיכון מוגבר לאבחנה של דמנציה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הירידה בריכוז אסטרוגן במהלך מנופאוזה עלולה לפגוע בתפקוד הקוגניטיבי. עם זאת, לא ידוע אם מנופאוזה מוקדמת מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה וזה היה מוקד המחקר הנוכחי בו הם ביקשו לבחון באמצעות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה את העדויות בנושא בספרות הרפואית.

לאחר סקירה שיטתית מקיפה במאגרי PubMed, Scopus ו-CENTRAL לזיהוי מאמרים שפורסמו עד אוגוסט 2022, זיהו החוקרים 11 מחקרים (9 באיכות טובה ו-2 באיכות סבירה) עם למעלה מ-4.7 מיליון נשים.

מהנתונים עולה כי בקרב נשים עם מנופאוזה מוקדמת תועד סיכון גדול יותר להתפתחות דמנציה מכל-סוג, בהשוואה לנשים עם מנופאוזה בגיל ממוצע (יחס סיכויים של 1.37, רווח בר-סמך 95% של 1.22-1.54). עם זאת, לאחר הוצאת מחקר עוקבה רטרוספקטיבי גדול, התוצאות היו שונות וההבדל לא היה עוד מובהק סטטיסטית (יחס סיכויים של 1.07, רווח בר-סמך 95% של 0.78-1.48).

עוד עולה מהנתונים כי גם בקרב נשים עם אי-ספיקה שחלתית מוקדמת תועד סיכון מוגבר לדמנציה (יחס סיכויים של 1.18, רווח בר-סמך 95% של 1.15-1.21).

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי הסיכון המוגבר לדמנציה תואר בעיקר במחקרי עוקבה ובמחקרים שכללו נשים עם מנופאוזה טבעית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בנשים עם מנופאוזה מוקדמת או אי-ספיקה שחלתית מוקדמת ייתכן סיכון מוגבר להתפתחות דמנציה, בהשוואה לנשים בהן המעבר למנופאוזה הינו בגיל הממוצע, אך דרושים מחקרים נוספים במטרה לבחון את הנושא.

Maturitas, Jun 23, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה