Menopause

הפרעות פוריות עשויות להביא לעליה בסיכון לתסמיני מנופאוזה חמורים (Menopause)

אישה בגיל המעבר

בנשים עם היסטוריה של הפרעות פוריות סיכון גבוה יותר לחוות תסמיני מנופאוזה חמורים יותר, כמו גם הפרעות דיכאון או עצבנות, בהשוואה לנשים ללא הפרעות פוריות בעברן, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Menopause.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שאין מידע רב בספרות הרפואית אודות הקשר בין הפרעות פוריות ובין תחילת מנופאוזה או חומרת תסמיני מנופאוזה, יש רמזים לפיהם בנשים עם היסטוריה של הפרעות פוריות תתכן מנופאוזה מוקדמת ותסמיני מנופאוזה בדרגה חמורה יותר.

כעת השלימו החוקרים ניתוח משני של נתוני מחקר Project Viva, מדגם פרוספקטיבי של 695 נשים בגילאי 45 שנים ומעלה, אשר דיווחו על אל-וסת לאורך 12 חודשים ומעלה וגויסו למחקר בין 1999 עד 2002 בזמן היריון, עם מעקב לאורך 18 שנים. היסטוריה של הפרעות פוריות הוגדרה כמרווח זמן עד להריון של 12 חודשים ומעלה, טיפול תרופתי לצורך הפריה או ייעוץ או טיפול בשל הפרעות פוריות במהלך ששת החודשים שקדמו לגיוס למחקר.

התוצא העיקרי של המחקר היה מדד מתחת או מעל לחציון מדד Menopause Rating Scale, הכולל הערכה של 11 תסמיני מנופאוזה, כאשר מדד גבוה יותר מעיד על תסמינים חמורים יותר. תוצאים משניים כללו ציונים פרטניים של התסמינים לפי סולם Menopause Rating Scale ודיווח-עצמי על גיל בעת מנופאוזה.

בסיכומו של דבר, ב-36.6% מהנשים דווח על היסטוריה של הפרעות פוריות. נשים עם היסטוריה של הפרעות פוריות היו מבוגרות יותר (53.4 לעומת 51.2 שנים, בהתאמה), עם שיעורים גבוהים יותר של מנופאוזה בהשוואה לנשים ללא הפרעות פוריות (61.8% לעומת 39.9%). בנוסף, בהשוואה לנשים ללא הפרעות פוריות, בנשים עם היסטוריה של הפרעות פוריות תועד סיכוי גבוה יותר לציון מעל לחציון מדד Menopause Rating Scale (יחס סיכויים מתוקן של 1.45, רווח בר-סמך 95% של 1.04-2.01) וסיכוי גבוה יותר לדווח על מצב רוח דיכאוני (יחס סיכויים מתוקן של 1.56, רווח בר-סמך 95% של 1.12-2.16) או אי-שקט (יחס סיכויים מתוקן של 1.57, רווח בר-סמך 95% של 1.13-2.19).

החוקרים זיהו עוד מגמה לפיה הפרעות השינה היו בדרגה חמורה יותר בנשים עם היסטוריה של הפרעות פוריות (יחס סיכויים של 1.91, רווח בר-סמך 95% של 1.09-3.36). לא זוהה קשר בין היסטוריה של הפרעת פוריות ובין דיווח על תסמיני מנופאוזה אחרים או גיל בעת הופעת מנופאוזה.

ממצאים אלו מציעים כי היסטוריה של הפרעות פוריות בנשים עשויה להעיד על סיכון מוגבר לתסמיני מנופאוזה בדרגה חמורה יותר או תסמיני דיכאון במהלך החיים.

Menopause, Aug 1, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה