Metabolic Syndrome

האם תינוקות בפגייה חשופים לנזקי עישון ‘מיד שלישית’? (Nicotine & Tobacco Research)

באדיבות האגודה למלחמה בסרטן

עישון ‘מיד שלישית’, הוא חשיפה לשיירי חלקיקים מעישון מוצרי טבק הנספגים במשטחים שונים ומשתחררים בהדרגה בחזרה לאוויר. תחום זה כמעט שאינו נחקר במסגרות רפואיות, אך לאחרונה חוקרים מאוניברסיטת טקסס ואוניברסיטת המדינה סן דייגו בארה”ב ערכו מחקר תצפיתני לבחינת שיירי חלקיקי ניקוטין המועברים באמצעות מבקרים ליחידה לטיפול נמרץ יילודים (פגייה) ונותרים על גבי ריהוט ליד המיטות, וכן את החשיפה של הפגים אליהם.

לצורך המחקר, בחנו החוקרים במקביל שתי קבוצות נבדקים בפגייה: 210 מבקרים (בני משפחה וחברים) ו-80 צמדי הורה-תינוק. המשתתפים נשאלו על השימוש במוצרי טבק המכילים ניקוטין של לפחות בן בית אחד ועברו בדיקת נשיפה להימצאות פחמן דו-חמצני, וחלקם נבדקו אקראית לשאריות ניקוטין על אצבעותיהם. אצל הצמדים נעשו בדיקות ניקוטין על גבי מיטות הילודים והרהיטים שלצדם ובדיקות שתן של הילודים לאיתור רמות ריכוז קוטינין (תוצר של התפרקות הניקוטין עקב חשיפה לעישון פסיבי).

מהממצאים עלה כי רמות גבוהות של ניקוטין נמצאו על אצבעותיהם של מרבית המבקרים (61.9%), ונמצאו ריכוזי ניקוטין על גבי מרבית הרהיטים (93.8%) וקוטינין בשתן של התינוקות (93.6%), ללא קשר לשימוש בטבק בבית. בקרב משתתפים שדיווחו על שימוש בטבק בעצמם או של בני ביתם נמצאו רמות גבוהות יותר של ניקוטין על גבי הריהוט בפגייה, וריכוז גבוה יותר של קוטינין אצל התינוקות לעומת משתתפים שדיווחו שאינם משתמשים בטבק בבית. ניתוח סטטיסטי של הנתונים הראה שחשיפה מוגברת לניקוטין הייתה קשורה לזיהום רב יותר (על האצבעות/הריהוט) ולחשיפה לעישון יד שלישית בתינוקות.

לסיכום, במהלך האשפוז ביחידה לטיפול נמרץ יילודים זוהו מקורות פוטנציאליים לזיהום בניקוטין דרך הריהוט ומגע העור עם התינוקות, למרות איסור השימוש בטבק בבית החולים. החוקרים טוענים שהמחקר מדגיש את ההתפשטות החבויה של ניקוטין והסיכונים הבריאותיים האפשריים של עישון מיד שלישית בקרב תינוקות פגיעים בשלבים הקריטיים של התפתחותם. לדבריהם, הממצאים מצדיקים מחקר נוסף כדי להגן טוב יותר על תינוקות מחשיפה לא מתוכננת לעישון יד שלישית בעת אשפוזם.

המחקר פורסם בכתב העת Nicotine & Tobacco Research ב31.8.2020.

קישור לתקציר המאמר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • חשיבות תמיכה תזונתית במקרים של פגות בינונית-עד-מאוחרת (NEJM)

    חשיבות תמיכה תזונתית במקרים של פגות בינונית-עד-מאוחרת (NEJM)

    במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי התערבות לתמיכה תזונתית בפגים שנולדו לאחר 32 שבועות היריון לפני שבוע 36 להיריון ועד הזנה מלאה עם חלב אם הינה התערבות אפשרית, ללא השפעה על מרווח הזמן עד הזנה אנטרלית מלאה או על הרכב הגוף בגיל מתוקן של ארבעה חודשים. ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה, מוסיף מהערותיו.

  • ההשפעות של מאפיינים שונים על התוצאות ארוכת הטווח של טיפול בהידרוקורטיזון זמן קצר לאחר הלידה בפגים מונשמים (JAMA)

    ההשפעות של מאפיינים שונים על התוצאות ארוכת הטווח של טיפול בהידרוקורטיזון זמן קצר לאחר הלידה בפגים מונשמים (JAMA)

    במאמר שפורסם בכתב העת Archives of Disease in Childhood: Fetal and Neonatal Edition מדווחים חוקרים מהולנד ובלגיה על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בפגים שנולדו לפני שבוע 27 להיריון, טיפול סיסטמי בהידרוקורטיזון עשוי להביא לשיפור סיכויי ההישרדות או ליקוי נוירו-התפתחותי. ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה מוסיף מהערותיו.

  • יתרונות דחיית ניתוח לתיקון בקע מפשעתי בפגים (JAMA)

    יתרונות דחיית ניתוח לתיקון בקע מפשעתי בפגים (JAMA)

    במאמר שפורסם בכתב העת JAMA מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בפגים עם בקע מפשעתי, השלמת תיקון בקרע לאחר השחרור מיחידת טיפול נמרץ ביילודים הובילה לשיעור נמוך יותר של אירועים חריגים, בהשוואה לפרוצדורות שבוצעו לפני השחרור מבית החולים. ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה מוסיף מהערותיו.

  • חיסון אימהי כנגד RSV המבוסס על Perfusion F Protein מלווה בסיכון מוגבר ללידה מוקדמת (NEJM)

    חיסון אימהי כנגד RSV המבוסס על Perfusion F Protein מלווה בסיכון מוגבר ללידה מוקדמת (NEJM)

    במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש בו הגיוס למחקר בשלב מוקדם בשל סוגיות הנוגעות לבטיחות ההתערבות, כאשר חיסון אימהי כנגד RSV המבוסס על Perfusion F Protein אמנם הפחית סיכון לסיבוכים משנית למחלה בדרכי נשימה תחתונות על-רקע RSV, אך לווה בעליה בסיכון ללידה מוקדמת. ד”ר ברנרד ברזילי, עורך מדור ניאונטולוגיה, משתף את המאמר ומוסיף מהערותיו

  • בדיקות סקר לעליה מאוחרת ברמות TSH והיפותירואידיזם מולד לא-טיפוסי בפגים עם משקל לידה נמוך מאוד (J Pediatr)

    בדיקות סקר לעליה מאוחרת ברמות TSH והיפותירואידיזם מולד לא-טיפוסי בפגים עם משקל לידה נמוך מאוד (J Pediatr)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה שכיחות גבוהה של הפרעה בתפקודי התריס בפגים. ד"ר ברנרד ברזילי, עורך נאונטולוגיה, משתף את המחקר ומוסיף מהערותיו.

  • טיפול ב-Nirsevimab יעיל מאוד במניעת אשפוזים של תינוקות עקב RSV (מתוך MMWR)

    טיפול ב-Nirsevimab יעיל מאוד במניעת אשפוזים של תינוקות עקב RSV (מתוך MMWR)

    מנתונים חדשים שפורסמו ב-Morbidity and Mortality Weekly Report עולה כי הנוגדן החד-שבטי Nirsevimab הדגים יעילות של 90% במניעת אשפוז עקב זיהום בנגיף RSV (או Respiratory Syncytial Virus) בתינוקות. ממצאי המחקר תומכים בהמלצות הנוכחיות של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן התומכות במתן Nirsevimab ביילודים ותינוקות. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי RSV הינו הגורם המוביל לאשפוז תינוקות בארצות […]

  • מה בין עישון אימהי ובין הסיכון להפרעות יתר לחץ דם של היריון? (Hypertension)

    מה בין עישון אימהי ובין הסיכון להפרעות יתר לחץ דם של היריון? (Hypertension)

    במאמר שפורסם בכתב העת Hypertension מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקרב נשים שהפסיקו לעשן במהלך ההיריון תועד סיכון מוגבר לעליה מופרזת במשקל הגוף והתפתחות הפרעות יתר לחץ דם של היריון. עם זאת, למרות שהפסקת עישון במהלך ההיריון מלווה בסיכון מוגבר להפרעות יתר לחץ דם של היריון, צעד זה גם מלווה בסיכון […]

  • בחולים עם היסטוריה של עישון סיכון מוגבר לתמותה עקב COVID-19 (מתוך Int J Epidemiol)

    בחולים עם היסטוריה של עישון סיכון מוגבר לתמותה עקב COVID-19 (מתוך Int J Epidemiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים מהולנד על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקרב חולים עם היסטוריה של עישון ייתכן סיכון גבוה יותר לתמותה עקב COVID-19. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הנתונים אודות עישון כגורם סיכון לתמותה עקב COVID-19 אינם חד-משמעיים, כאשר מחקרים שונים הצביעו על סיכון מופחת או מוגבר […]

  • אושר לקריאה שנייה ושלישית: תמונות הממחישות את נזקי העישון יודפסו על חפיסות סיגריות ומוצרי עישון

    אושר לקריאה שנייה ושלישית: תמונות הממחישות את נזקי העישון יודפסו על חפיסות סיגריות ומוצרי עישון

    ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה פה אחד לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה של ח"כ אושר שקלים לתקן את חוק איסור פרסומות והגבלת שיווק מוצרי טבק, כך שיצרני מוצרי העישון יחויבו להציג על כל אריזות סיגריות ומוצרי עישון, תמונה הממחישה את נזקי העישון. לפי ההצעה שאושרה, שר הבריאות, באישור ועדת הכלכלה, יקבע בתקנות הוראות ליישום החוק (דוברות הכנסת)

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה