Nephrology Other

האם לטיפול באספירין במינון נמוך השפעה על הסיכון לאבני כליה? (World J Urol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת World Journal of Urology עולה קשר משמעותי בין טיפול באספירין במינון נמוך למניעה ראשונית ובין סיכון מוגבר לאבני כליות, בעיקר בגברים מבוגרים, ללא אבחנה של יתר לחץ דם או סוכרת.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין טיפול באספירין במינון נמוך למניעה ראשונית ובין שיעורי הימצאות אבני כליות במבוגרים בגילאי 40-79 שנים. מחקר החתך התבסס על נתונים אודות אוכלוסיית ארצות הברית מסקרי NHANES (או National Health and Nutrition Examination Survey) לשנים 2011-2018.

ניתוח סטטיסטי שימש לזיהוי ערפלנים אפשריים ולבחון את הקשר בין טיפול באספירין למניעה ראשונית ובין שכיחות אבני כליות. ניתוח PSM (או Propensity Score Matching) שימש לזיהוי חולים עם מאפייני בסיס דומים לתקנון להטיה משנית לערפלנים.

מדגם המחקר כלל 10,256 משתתפים שטופלו באספירין במינון נמוך, מהם 10.4% עם היסטוריה של אבני כליות ו-18.5% דיווחו על טיפול רציף מניעתי באספירין במינון נמוך.

מניתוח רב-משתני עלה כי טיפול באספירין במינון נמוך לווה בסיכון מוגבר לאבני כליות (יחס סיכויים של 1.24, רווח בר-סמך 95% של 1.06-1.46).  בניתוח לפי תתי-קבוצות מצאו החוקרים כי הקשר היה מוגבל לגברים (יחס סיכויים של 1.31), אלו ללא יתר לחץ דם (יחס סיכויים של 1.44), חולי סוכרת (יחס סיכויים של 1.38) וחולים בגילאי 60-80 שנים (יחס סיכויים של 1.349).

מניתוח PSM עלו תוצאות דומות לאחר תקנון להטיה משנית לערפלנים אפשריים (יחס סיכויים של 1.22, רווח בר-סמך 95% של 1.01-1.46).

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את המנגנונים בבסיס ההשפעה המגנה של אספירין מפני התפתחות אבני כליות.

World J Urol, Oct 14, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה