Nephrology Other

אבחנה חדשה של יתר לחץ דם מלווה בסיכון מוגבר למיומות ברחם בגיל העמידה (J Fert Steril)

מנתונים חדשים שפורסמו במהלך כנס ה-ASRM Scientific Congress & Expo עולה כי אבחנה חדשה של יתר לחץ דם לא-מטופל מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה חדשה של מיומות ברחם. יתרה מזאת, בנשים עם יתר לחץ דם, טיפול בתרופות לאיזון לחץ דם מלווה בסיכון מופחת לאבחנה חדשה של מיומות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי יש עדויות לפיהן ציר אלדוסטרון-אנגיוטנסין מוביל להתרבות תאים פיברואידים וכן יש עדויות אפידמיולוגיות הקושרות בין יתר לחץ דם ובין מיומות ברחם. במסגרת המחקר הנוכחי הם בחנו את הנתונים אודות 2,570 נשים (גיל ממוצע של 45 שנים) ממחקר SWAN (או Study of Women’s Health Across the Nation), מחקר עוקבה רב-מרכזי ללא היסטוריה של מיומות רחמיות.

במחקר SWAN הושלמו מדידות לחץ דם, נאספו נתונים אנתרופומטריים וסמנים בדם בתחילת המחקר ובביקורי מעקב. החוקרים בחנו את הנתונים להערכת הקשר בין יתר לחץ דם, טיפול תרופתי לאיזון לחץ דם וגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם עם שיעורי היארעות מיומות ברחם בגיל העמידה.

מהנתונים עולה כי 20% מהנשים דיווחו על אבחנה חדשה של מיומות ברחם במהלך המעקב.

בקרב נשים עם יתר לחץ דם לא-מטופל תועד סיכון גבוה ב-18% לאבחנה חדשה של מיומות ברחם, בהשוואה לנשים ללא יתר לחץ דם. בנשים עם יתר לחץ דם שנטלו תרופות לאיזון לחץ דם תועד סיכון נמוך ב-37% לאבחנה חדשה של מיומות ברחם, עם סיכון נמוך ב-48% בקרב מטופלות במעכבי ACE לעומת אלו שלא נטלו תרופות כנגד יתר לחץ דם.

בנשים עם אבחנה חדשה של יתר לחץ דם תועד סיכון גבוה ב-45% לאבחנה חדשה של מיומות ברחם לעומת נשים ללא יתר לחץ דם. עם זאת, החוקרים מצאו כי בנשים עם אבחנה קודמת של יתר לחץ דם תועד סיכון קטן  לאבחנה חדשה של מיומות ברחם (יחס סיכון של 1.05, רווח בר-סמך 95% של 0.83-1.32).

מהנתונים עולה עוד כי אין קשר מובהק סטטיסטית בין נתונים אנתרופומטריים וסמנים בדם ובין הסיכון לאבחנה חדשה של מיומות ברחם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מציעים כי איזון לחץ דם עשוי להפחית את הסיכון להתפתחות מיומות ברחם בגיל העמידה. מעכבי ACE מספקים הצצה מסוימת לאתיולוגיה של התפתחות מיומות ברחם והם קוראים להשלים מחקרים נוספים לבחינה מעמיקה יותר של סוגיה זו.

J Fert Steril, Oct 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה