Nephrology Other

עדויות חדשות תומכות ביעילות Upacicalcet לטיפול במבוגרים עם היפרפאראתירואידיזם שניוני תחת טיפולי המודיאליזה (Clin J Am Soc Nephrol)

במאמר שפורסם בכתב העת Clinical Journal of the American Society of Nephrology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, התומכות ביעילות Upacicalcet לטיפול במבוגרים עם היפרפאראתירואידיזם שניוני תחת טיפולי המודיאליזה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי היפרפאראתירואידיזם שניוני הינה הפרעה אופיינית למחלת עצם על-רקע מחלת כליות כרונית, העשויה להוביל להסתיידויות כלי דם ואוסטאיטיס פיברוזה. הם השלימו מחקר כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, בשלב 3, שנערך ביו ינואר ועד דצמבר בשנת 2019 ב-41 אתרים ביפן.

מדגם המחקר כלל 153 חולים תחת המודיאליזה לפחות שלוש פעמים בשבוע, עם ריכוזי PTH (או Parathyroid Hormone) של מעל 240 פיקוגרם/מ”ל וריכוז סידן מתוקן של לפחות 8.4 מ”ג/ד”ל. החולים חולקו באקראי לקבלת Upacicalcet (103 חולים) או פלסבו (50 חולים) לאחר כל מחזור טיפול למשך 24 שבועות.

התוצא העיקרי היה שיעור החולים שהשיגו ריכוז PTH בדם בטווח 60-240 פיקוגרם/מ”ל בשבועות 22-24 למחקר.

מהנתונים עולה כי 67% מהחולים בזרוע Upacicalcet השיגו את יעד ריכוז PTH, זאת בהשוואה ל-8% מהחולים בזרוע הפלסבו.  בנוסף, Upacicalcet הפחית את רמות סמנים אחרים של מחלת עצן, כולל FGF-23 (או Fibroblast Growth Factor), פוספטזה בסיסית ממקור עצם, P1NP (או Type 1 Procollagen-N-Propeptide) ו-TRACP-5b (Tartrate-Resistant Acid Phosphatase-5b).

אירועים חריגים תועדו ב-85% מהחולים בזרוע Upacicalcet וב-72% מאלו בזרוע הפלסבו. שיעורי היארעות תופעות לוואי בדרכי העיכול העליונות, דוגמת בחילות והקאות, היו דומים בין שתי הקבוצות. מהנתונים עולה כי ב-2% מהחולים בזרוע הטיפול ב- Upacicalcet תועד ריכוז סידן מתוקן נמוך מ-7.5 מ”ג/ד”ל, כאשר לא תוארו מקרים דומים בזרוע הפלסבו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בבטיחות ויעילות Upacicalcet לטיפול במבוגרים עם היפרפאראתירואידיזם שניוני תחת טיפולי המודיאליזה.

Clin J Am Soc Nephrol, Oct 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה