Otitis

האם Mucosal Biofilms מעורבים בדלקת כרונית של האוזן התיכונה? (מתוך JAMA)

ממחקר שנערך לאחרונה, עולה כי קיימת הימצאות של mucosal biofilms בדלקת כרונית של האוזן התיכונה, כפי שנמצא על ידי אנליזה ישירה של ביופסיות מילדים הסובלים מבעיה זו. הממצאים תומכים בהשערה ש- biofilmsהם שאחראים לזיהומי אוזן כרוניים אלו. המחקר פורסם בכתב העת the Journal of the American Medial Association.

החוקרים ציינו כי לעיתים קרובות לא גדלים חיידקים בתרביות מתסנינים של האוזן התיכונה, וזאת על אף הימצאות של חיידקים פעילים מטבולית. תופעה זו, הוסיפו החוקרים, מרמזת על כך שדלקת של האוזן התיכונה עשוייה לנבוע מזיהום ב- mucosal biofilm.

החוקרים הגדירו biofilms כצבר חיידקים, שעל פי רוב דבקים למשטח ומוקפים במשתית חוץ תאית. ה- biofilmsעמידים לטיפול באניביוטיקה למרות שהחיידק המבודד רגיש לאנטיביוטיקה.

החוקרים בחנו דגימות ביופסיות מרירית האוזן התיכונה של 26 ילדים שעברו tympanostomy tube placement בשל דלקת באוזן התיכונה עם תסנין למשך 3 חודשים לפחות או בשל דלקות חוזרות באוזן התיכונה, שהוגדרו כלפחות 3 התלקחויות בתוך 6 חודשים עם הפוגות בין האפיזודות. בנוסף נבדקו דגימות של תסנינים ודגימות ביקורת מ-3 ילדים ו-5 מבוגרים שעברו cochlear implantation.

הדגימות נבדקו על ידי מיקרוסקופיה ישירה, תרבית אירובית, זיהוי חיידקים המבוסס על PCR, confocal laser scanning microscopy עם צביעות אימוניות ו- fluorescence in situ hybridization. מספר הבדיקות שניתן היה לבצע הוגבל על ידי גודל קטן של הביופסיות.

החוקרים דיווחו כי כל 24 התסנינים שנבדקו נמצאו חיוביים בבדיקת PCR לפחות לפתוגן אחד שגורם לדלקת באוזן תיכונה (המופילוס אינפלואנזה, סטרפטוקוקוס פנאומוניה או מורקסלה קטרליס). בסך הכל, 46 מתוך 50 (92%) הדגימות מהמטופלים עם דלקת באוזן התיכונה נמצאו חיוביות ל- biofilms.

בניגוד לכך, רק 6 תסנינים נמצאו חיוביים בתרבית לפתוגן כלשהו. החוקרים ציינו שכמעט כל דגימות הרקמה מילדים עם זיהום היו חיוביות לפנאומוקוק, דבר המרמז על השכיחות הגבוהה של סטרפ. פנאומוניה בדלקת כרונית של האוזן התיכונה.

לעומת זאת, ציינו החוקרים, לא נמצאה עדות לחיידקים או ל- biofilmבדגימות הביקורת. 

החוקרים הדגישו, כי ממצאים אלו אינם פוסלים סיבות אפשריות אחרות, כמו זיהום ויראלי קודם בדרכי הנשימה העליונות, פגם בתפקוד חצוצרת השמע (eustachian tube) עם ליקוי בחילוף גזים, נטייה גנטית, גורמים מתווכי דלקת עקשניים או אקססרבציה משנית להחזר קיבה-וושט (gastroesophageal reflux).

אף על פי כן, החוקרים טענו כי הממצאים מחלישים את הרעיון שדלקת באוזן התיכונה נגרמת מדלקת שאינה חיידקית ומצביעים על כך שהשוואה לתרביות שליליות והעדר חיידקים אינה נכונה. לדבריהם, מידע זה מסביר מדוע טיפול אנטיביוטי בדלקת באוזן התיכונה לעיתים קרובות אינו יעיל.  

לידיעה המלאה ממדסקייפ

JAMA 2006;296:202-211.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה