Pancreatic Cancer

התועלת של בדיקות סקר לסרטן לבלב במטופלים בסיכון גבוה (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-ACG)

מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American College of Gastroenterology עולה כי בדיקות סקר לסרטן לבלב במטופלים בסיכון גבוה זיהו נגעים בסיכון גבוה בקרוב ל-1% מהנבדקים ופתולוגיה בדרגת סיכון בינונית בלמעלה מ-30% מהמקרים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות מחקרים קודמים בשנים האחרונות להערכת בדיקות סקר לסרטן לבלב, קיימת שונות רבה בדיוק, תוצאים ונזקים של בדיקות סקר אלו בספרות הרפואית. במטרה להתגבר על מגבלות אלו, הם השלימו מחקר רב-מרכזי גדול ופרוספקטיבי שכלל חמישה מרכזים רפואיים ברחבי ארצות הברית.

מדגם המחקר כלל 252 מטופלים בסיכון גבוה לסרטן לבלב (גיל ממוצע של 59.9 שנים; 69% נשים) שעברו אולטרה-סאונד אנדוסקופי (208 חולים) או בדיקת MRCP (44 חולים) כבדיקת סקר לסרטן לבלב. ההתוויה המובילה לבדיקות סקר הייתה נטייה גנטית למחלה הממארת.

מהתוצאות עולה כי פתולוגיה בלבלב בדרגת סיכון נמוכה זוהתה ב-23.4% מהחולים, בעוד שנגעים בסיכון בינוני זוהו ב-31.7% מהחולים. נגעים בסיכון גבוה – אשר זוהו כאדנוקרצינומה – זוהו ב-0.8% מהחולים, שיעור שהיה בקצה התחתון של הטווח המדווח בספרות הרפואית.

עוד עולה מהנתונים כי שיעורי אבחנה חדשה של טרום-סוכרת עמדו על 18.2% מהמטופלים שעברו בדיקות סקר ושיעורי אבחנה חדשה של סוכרת עמדו על 1.7%.

החוקרים מדווחים כי לא תוארו אירועים חריגים במהלך בדיקות הסקר וכי לא תועדו מקרים בהם חולה עם התערבות ניתוחית בשל סרטן לבלב למרות נגע בסיכון נמוך.

ממצאי המחקר מעידים כי יש לייעץ בזהירות למטופלים אודות התועלת והנזקים האפשריים של בדיקות סקר לסרטן לבלב. במידת האפשר, יש להשלים בדיקות סקר אלו במסגרת מחקר מוגדר, כך שניתן יהיה לאסוף נתונים שיסייעו בקבלת החלטות בעתיד.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים רב-מרכזיים גדולים נוספים על-בסיס פרוטוקולים מתוקנים להערכת בדיקות סקר לסרטן לבלב במטופלים בסיכון לממאירות, אירועים חריגים אפשריים של אולטרה-סאונד אנדוסקופי ובדיקת MRI כאמצעי סקירה ותוצאים חשובים אחרים, דוגמת זיהוי נגעים בסיכון גבוה בלבלב, הופעה חדשה של סוכרת והישרדות החולים.

 

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-ACG

 

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה