Pregnancy

ניתוח בריאטרי מלווה בעליה קטנה יותר במשקל הגוף במהלך ההיריון (JAMA Netw Open)

בנשים עם היסטוריה של ניתוח בריאטרי תועדה עליה קטנה יותר במשקל הגוף במהלך היריון, בהשוואה לביקורות תואמות ללא היסטוריה של התערבות דומה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.  לא תועדו הבדלים בהיקף העליה במשקל הגוף במהלך היריון בנשים עם היסטוריה של ניתוח מעקף קיבה או ניתוח שרוול קיבה.

מחקרים קודמים מצאו כי בנשים עם היסטוריה של ניתוח בריאטרי, בהשוואה לאלו ללא התערבות דומה, תועד סיכון נמוך יותר לסוכרת הריונית, קדם רעלת היריון, לידת תינוק גדול לגיל ההיריון וניתוח קיסרי, בעוד שהסיכון ללידת תינוק קטן לגיל היריון ולידה מוקדמת היה גדול יותר.

החוקרים השלימו מחקר ארצי, מבוסס-אוכלוסייה, שהתבסס על נתונים אודות 12,776 נשים הרות, מהן 6,388 (גיל ממוצע של 31.6 שנים) עם היסטוריה של ניתוח בריאטרי ומספר דומה של נשים תואמות (גיל ממוצע של 31.4 שנים) ללא היסטוריה של ניתוח בריאטרי. בין 2014 עד 2021, הריונות עם עובר יחיד עם היסטוריה של ניתוח בריאטרי הותאמו להריונות ללא היסטוריה דומה על-פי מדד מסת גוף בתחילת הריון, סוכרת לפני הריון, יתר לחץ דם לפני הריון, גיל האם, הרגלי עישון, רמת השכלה, גובה, מקום לידה ושנת לידה. החוקרים התאימו גם בין 890 הריונות לאחר ניתוח מעקף קיבה ו-890 הריונות לאחר ניתוח שרוול קיבה.

התוצא העיקרי היה עליה במשקל בהריון.

בקרב נשים עם משקל גוף תקין, באלו עם היסטוריה של ניתוח בריאטרי תועדה עליה במשקל קטנה יותר במהלך ההיריון (מדד Z-score של 0.23-), בהשוואה לביקורות תואמות (0.1; הבדל מתוקן של 0.33-, רווח בר-סמך 95% של 0.43- עד 0.23-). בהשוואה לנשים ללא היסטוריה של ניתוח בריאטרי, החוקרים זיהו עליה קטנה יותר במשקל הגוף במהלך היריון בנשים עם עודף-משקל (מדד Z-score של 0.32- לעומת 0.01), השמנה בדרגה I (0.19- לעומת 0.02), בדרגה II (0.22- לעומת 0.06-) ובדרגה III (0.16- לעומת 0.08-).

לא תועדו הבדלים בעליה במשקל במהלך היריון לפי סוג הפרוצדורה. החוקרים מצאו עוד כי מרווח זמן קצר יותר בין ניתוח בריאטרי ועד הפריה או ירידה קטנה יותר במשקל הגוף מהניתוח עד להפריה לווה בעליה קטנה יותר במשקל הגוף במהלך ההיריון.

בנשים עם היסטוריה של ניתוח בריאטרי תועדה עליה קטנה יותר במשקל הגוף במהלך ההיריון, בהשוואה לאלו עם מדד מסת גוף דומה בתחילת ההיריון, כאשר זו עשויה לנבוע מהשפעות פיזיולוגיות של שינויים באנטומיה ובהורמוני מערכת העיכול עם הפחתת צריכת מזון וירידה בתאבון. בנוסף, למניעת עליה חוזרת במשקל הגוף לאחר ניתוח בריאטרי, מומלץ לעיתים קרובות לנשים להימנע מעליה עודפת במשקל הגוף.

JAMA Netw Open, Dec 5, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה