Prostate Cancer

חשיבות בדיקת רמות טסטוסטרון במהלך טיפול ב-LH-RH agonist / מאת ד”ר גרינשטיין עורך אורולוגיה

מקובל לחשוב כי טיפול הורמונלי אצל חולים עם שאת הערמונית בשלב מתקדם ב

(LH-RH agonist)   Luteinizing Hormone-Releasing Hormone Agonist Therapy

מוריד את רמות הטסטוסטרון לרמות “סירוס”.

כך שבזמן התקדמות המחלה מתוך הנחה כי הטיפול ההורמונלי סיים את השפעתו מקובל לעבור לשלב אחר של טיפול. אולם יתכן כי התקדמות המחלה (עליה ב PSA ) נובעת מחוסר תגובה מלאה של הטסטוסטרון לטיפול ההורמונלי. עבודה זו בדקה ב 144 חולי שאת מתקדמת של הערמונית אשר טופלו הורמונלית את ירידת טסטוסטרון הדם כתגובה לטיפול.

קבוצה אחת טופלה בטיפול משולב של LH-RH agonist Agonist ו bicalutamide 50 מ”ג חד יומי. וקבוצה שניה של 51 חולים טופלה ב LH-RH agonist בלבד. גיל החולים הממוצע היה 71 שנה (53-88) משך המעקב הממוצע היה  42.3 חודשים ( 6-198). ערכי סירוס של טסטוסטרון נקבעו כפחות מ 50 ng/dl . כבקרה שימשו חולים לאחר כריתה רדיקלית של הערמונית שלא טופלו כלל הורמונלית.

חולים (6) שלאחר חודש טיפול עדיין היו עם טסטוסטרון גבוה הוצאו מהמחקר. כמובן שלקבוצה הלא מטופלת היו ערכי טסטוסטרון גבוהים משמעותית מקבוצת הטיפול. לא היה הבדל בין טיפול LH-RH agonist Agonist לבד או בשילוב עם bicalutamide 50 מ”ג ליום מבחינת ערכי הטסטוסטרון. ערכי טסטוסטרון נמוכים מ 50 ng/dl נצפו ב 89.1%% מהמטופלים. שני חולים 3.2% היו עם ערכי טסטוסטרון גבוהים מ ng/dl  100 . ועוד 13חולים (19.3%) היו עם ערכים של  50 ng/dl מ ng/dl  100. במידה ולוקחים ערך טסטוסטרון של כפחות מ20 ng/dl אחוז החולים שלא מגיע לערך זה עולה ל 53.6% (74/138) .

המסקנה היא כי אמנם אחוז קטן בלבד של החולים לא מגיע לערכי טסטוסטרון תואמי סירוס בטיפול עם LH-RH agonist Agonist אבל יש לתופעה זו משמעות קלינית והם ממליצים לבצע ניטור ערכי טסטוסטרון במשך הטיפול ההורמונלי. לפיכך רצוי לבדוק אצל חולה המדגים התקדמות מחלתו תחת טיפול הורמוןנלי לבדוק את רמות הטסטוסטרון לפני החלטה כי טיפול זה נכשל.

Failure to Maintain a Suppressed Level of Serum Testosterone during Long-Acting Depot Luteinizing Hormone-Releasing Hormone Agonist Therapy in Patients with Advanced Prostate Cancer (Urol Int)

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה