Prostate Cancer

האם יש לשלב טיפול הורמונלי לקרינה בחולים עם שאת הערמונית וקשרי לשד נגועים ? /מאת ד”ר גרינשטיין, עורך אורולוגיה

בעבודה זו טופלו חולים עם שאת הערמונית בקרינה בלבד ובשילוב קרינה עם טיפול הורמונלי. בעבודה נכללו גם חולים עם מעורבות שאתית של קשרי לשד מקומיים וללא גרורות בעצמות. המאמר מלמד שוב כי בטיפול בשאת הערמונית שילוב של טיפול הורמונלי (כריתת אשכים) משולב עם קרינה חיצונית לשאת יעיל יותר מאשר קרינה ללא טיפול הורמונלי גם בחולים עם מעורבות קשרי הלשד. החיסרון בעבודה הוא כי לא נבדקה השפעת טיפול הורמונלי בלבד על אוכלוסיית החולים עם קשרי לשד נגועים. 

בעבודה נכללו 91 חולים צעירים מגיל 76 עם שאת הערמונית בשלב מתקדם מקומית עם מיפוי עצמות תקין, אשר עברו כריתה כירורגית של קשרי הלשד לשם קביעה מדויקת של שלב המחלה.

החולים חולקו אקראית  לטיפול בקרינה חיצונית בלבד(46) ולקבוצת חולים (45) אשר שטופלו בקרינה משולבת עם כריתת אשכים כטיפול הורמונלי. חולים אשר טופלו רק בקרינה ומחלתם התקדמה טופלו בהמשך בכריתת אשכים או טיפול הורמונלי תרופתי.  תקופת המעקב הממוצע בכל החולים הייתה 9.7 שנים ובאלה ששרדו 16.5 .

כאמור כל החולים עברו כריתה כירורגית פתוחה של קשרי הלשד של האובטורטור דו צדדית.

 ב 39 (43%) חולים נמצאה מעורבות של קשרי הלשד בתהליך השאתי.  בשתי קבוצות הטיפול פיזור החולים מבחינת מעורבות קשרי הלשד ושלב התמיינות השאת היו דומים.

החולים שטופלו בקרינה וכריתת אשכים עברו את כריתת האשכים כ 3 שבועות לאחר ניתוח קשרי הלשד וטיפול הקרינה החל כ 4-5  שבועות לאחר מכן, בעוד שקבוצת הקרינה החלה טיפול קרינה 5-6 שבועות לאחר ניתוח קשרי הלשד.

כל החולים טופלו קרינתית באותו מכון קרינה ובאותו שדה קרינה שכלל גם את אזור קשרי הלשד.

במרוצת המעקב 74 חולים (84%) נפטרו מהם 42 (57%) ממחלת שאת הערמונית. החולים שטופלו בקרינה וכריתת אשכים שרדו משמעותית ( p<0.003) יותר מאלה שטופלו רק בקרינה.

בעוד שבקבוצת הקרינה חולים עם קשרי לשד נגועים שרדו משמעותית (p<0.001) פחות יותר מהחולים ללא מעורבות קשרי הלשד, הרי שבקבוצה של הטיפול המשולב  – למעורבות קשרי הלשד לא היה השפעה שלילית על הוותרות בחיים.

מסקנת החוקרים היא כי יש להוסיף טיפול הורמונלי לקרינה בחולים עם שאת הערמונית וקשרי לשד נגועים ולא לדחות את הטיפול ההורמונלי עד לשלב של התקדמות המחלה. 

Granfors T, Modig H, Damber JE, Tomic R. : Long-term followup of a randomized study of locally advanced prostate cancer treated with combined orchiectomy and external radiotherapy versus radiotherapy alone.
J Urol. 2006 Aug;176(2):544-7.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה