Prostate Cancer

משמעות דרגת גליסון של 8-10 לחולי שאת ערמונית שעברו ניתוח/מאת ד”ר גרינשטיין,עורך אורולוגיה

מאמר זה מלמד שוב כי חולי שאת הערמונית עם דרגת התמיינות של גליסון 8-10 נמצאים בקבוצת סיכון להתקדמות המחלה למרות ניתוח רדיקלי של כריתת הערמונית וכי יש לידע אותם כי למרות שהם עוברים ניתוח רדיקלי יתכן ויזדקקו לטיפולים נוספים.

עבודה זו בדקה 220 חולים עם שאת הערמונית בדרגת התמיינות של גליסון 8-10 אשר עברו כריתת ערמונית רדיקלית בבית החולים Johns Hopkins בארה”ב.

במקביל נכללו 149 חולים עם אותה דרגה של התמיינות אשר נותחו בבתי חולים אחרים. לא נכללו חולים אשר קיבלו טיפול כלשהו (הורמונלי או קרינה) למחלתם טרם הניתוח.

כשלון טיפול ביוכימי נחשב כאשר בבדיקות דם נמצא PSA גדול או שווה ל ng/mL 0.2.  מרבית החולים בשתי הקבוצות היו לבנים ועם מחלה שנמושה בבדיקה רקטלית ( T2 לפחות) עם דרגת התמיינות של גליסון 8-10.

מדדים היסטולוגיים לאחר ניתוח של שוליים שליליים ושאת מוגבלת לערמונית נמצאו ב 21% מהחולים ב Johns Hopkins וב41% מהחולים בקבוצה מבתי חולים אחרים.

רמות PSA לפני הניתוח ניבאו תוצאות היסטולוגיה של פיזור מחוץ לערמונית.

כאשר נלקחו רק החולים שעברו ביופסיות ערמונית של 6 גלילים רמת מעורבות הגלילים בשאת הייתה מנבא לפריצת השאת מחוץ לערמונית. היוותרות בחיים ללא עליה ב PSA בחולי Johns Hopkins הייתה 40% ו 27% ובחולים האחרים 32% ו 28%.

בחולים ללא פריצה מחוץ לערמונית היוותרות בחיים ללא עליה ב PSA ב 5 ו 10 שנים הייתה 79% ו 50% בחולי Johns Hopkins ו 49% בחולים האחרים. ללא קשר למקום הטיפול רק 30% מהחולים עם שאת הערמונית ודרגת התמיינות של גליסון 8-10 העוברים רק ניתוח רדיקלי של הערמונית נותרים במשך 10שנים ללא התקדמות ה PSA .

הואיל ורק 50% מהחולים עם מחלה ממוקמת לערמונית נותרים בחיים ללא התקדמות ה PSA למשך 10 שנים כנראה שחולים אלה זקוקים ליותר מאשר ניתוח בלבד.  

Bastian PJ, Gonzalgo ML, Aronson WJ, Terris MK, Kane CJ, Amling CL, Presti JC Jr, Mangold LA, Humphreys E, Epstein JI, Partin AW, Freedland SJ.  Clinical and pathologic outcome after radical prostatectomy for prostate cancer patients with a preoperative Gleason sum of 8 to 10.
Cancer. 2006 Sep 15;107(6):1265-72.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה