Prostate Cancer

כמה נמוך עוד אפשר לרדת? – רמה תקינה של PSA אצל גברים צעירים מגיל 50 שנים/מאת ד”ר גרינשטיין עורך אורולוגיה

מדידת רמת PSA בדם גברים הביאה למהפכה בגילוי מוקדם של שאת הערמונית. רמת PSA של  ng/mL 4 נחשבה שנים רבות לרמה תקינה. לשם שיפור הרגישות של הבדיקה במרוצת השנים הוכנסו מדדים שונים כמו יחס ה PSA לגודל הערמונית ומהירות עליית הPSA במרוצת הזמן.

המאמר הבא מלמד כי כאשר מדובר בגילוי מוקדם של שאת הערמונית על ידי שימוש ב PSA, ערך PSA של ng/mL 4 נחשב לגבוה בקבוצת הגיל של פחות מ 50 שנים ויש להתייחס אליו כערך חריג.

בעבודה נכללו נתוני 12078 גברים בגילאים 40-96 שנים. נכללו גברים עם לפחות שני ערכי PSA ידועים במרוצת שנתיים. בקבוצה זו נכללו 1622 (13.9%) חולי שאת הערמונית שאובחנו בביופסיה. בקבוצת הגברים הצעירים מגיל 50 904 במספר, 40 (4.4%) חולים (גיל ממוצע 48.1 שנים ), אובחנו כסובלים משאת הערמונית.

בגברים המבוגרים מגיל 50 שנה ללא שאת הערמונית ממוצע ה PSA היה ng/mL 5.1 והעלייה ב PSA בשנה הייתה 0.25 ng/mL/year. בעוד שבגברים עם שאת ה PSA הממוצע היה      ng/mL 6.3  והעליה ב PSA לשנה הייתה   1.78 ng/mL/year(p<0.05).  בגברים הצעירים מגיל 50 שנים ללא שאת רמת PSA הייתה ng/mL  0.7 והעלייה השנתית הייתה 0.15 ng/mL/year. בגברים צעירים מגיל 50 שנים אשר סבלו משאת הערמונית רמת ה PSA הייתה ng/mL  1.3  והעלייה בשנה הייתה ng/mL/year 1.83 (p<0.05 ). 

בוצעו חישובי sensitivity and specificity לגבי גילוי שאת בגברים צעירים ומבוגרים מגיל 50 שנים. מעקומות אלה הסתבר רמות PSA של ng/mL  2.3 ומהירות שינוי של ng/mL/year 0.60 היו האופטימליים בגברים צעירים מגיל 50 שנים לצורך גילוי מוקדם של שאת. ה sensitivity and specificity לגבי גילוי שאת בגברים צעירים היו טובים יותר מאשר במבוגרים.

המחברים ממליצים לשם שיפור הגילוי המוקדם בגברים צעירים מגיל 50 שנים, לאמץ את ערכי ה PSA של 2.02.5 ng/mL וערכי עליה ב PSA של 0.75 ng/mL/year כערכים תקינים שבחריגה מהם מומלץ לבצע ביופסיה של הערמונית.

אולם אנחנו יודעים כי בגברים צעירים מגיל 50 שנים לא תמיד קיימות מדידות חוזרות לאורך שנים של PSA . ולכן כנראה שבמידה ואנו רוצים לשפר את הגילוי המוקדם של שאת הערמונית, עלינו להפנות גברים הצעירים מגיל 50 שנים לביופסיות ערמונית במידה ונמצאו אצלם ערכי PSA של ng/mL 2.5 ומעלה.

Prostate-specific antigen (PSA) and PSA velocity for prostate cancer detection in men aged<50 years (Br J Urol) ,






Sun L, Moul JW, Hotaling JM, Rampersaud E, Dahm P, Robertson C, Fitzsimons N, Albala D, Polascik TJ.: Prostate-specific antigen (PSA) and PSA velocity for prostate cancer detection in men aged <50 years. : BJU Int. 2007 Jan 22;


0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה