Prostate Cancer

שכיחות גבוהה של שברי חוליות בגברים עם סרטן ערמונית עוד לפני התחלת טיפול הורמונאלי (J Bone Oncol)

השכיחות של שברי חוליות גבוהה בגברים עם סרטן ערמונית בעת התחלת טיפול ADT (או Androgen Deprivation Therapy), כך עולה מתוצאות מחקר חדש מהולנד שפורסמו בכתב העת Journal of Bone Oncology.

לאור הסיכון המוגבר לשברים עם ADT החוקרים ביקשו לבחון את הסיכון לשברים ואת שיעורי הימצאות אוסטיאופורוזיס, שברי חוליות וסרקופניה בגברים עם סרטן ערמונית בעת התחלת טיפול ADT.

בעת התחלת ADT, 115 גברים עם סרטן ערמונית עברו הערכה למחלות רקע, טיפול תרופתי וסיכון לשברים בתוך עשר שנים בין ינואר 2019 ועד דצמבר 2020. הגיל הממוצע של המשתתפים במחקר עמד על 73.3 שנים והם קיבלו טיפולי ADT לפרק זמן ממוצע של 56.5 ימים (טווח, בין 22.5 ועד 90.5 ימים). כל הגברים השלימו בדיקות מעבדה, בדיקת DEXT וצילומי עמ”ש.

מהנתונים עולה כי חמישה גברים (4.3%) אובחנו עם אוסטיאופורוזיס ואחד אובחן עם סרקופניה. הסיכון הממוצע לאחר עשר שנים לשבר אוסטיאופורוטי מג’ורי ושברי ירך היה גם כן נמוך ועמד על 4.4% ו-1.7%, בהתאמה. עם זאת, ב-41 חולים (35.7%) תועדה סרקופניה וצפיפות העצם הייתה תקינה רק ב-69 גברים (60%).

ב-37 גברים (32.2%) תועד לפחות שבר חוליות אחד בדרגה בינונית או חמורה וב-39 גברים (33.9%) תועד לפחות שבר חוליות בדרגה 2 או 3 ו/או אוסטיאופורוזיס. בנוסף, לפחות מחלת עצם מטבולית אחת המעלה את הסיכון לשברים תועדה בבדיקות מעבדה ב-10.4% מהגברים.

החוקרים כותבים כי למרות שטיפול ADT עשוי לשפר את הישרדות חולים אלו, יש עדויות משכנעות לפיהן הטיפול ההורמונאלי מעלה את הסיכון ארוך הטווח לשברים.

למרות שכיחות נמוכה של אוסטיאופורוזיס וסרקופניה, כמו גם סיכון נמוך לשברים לפני התחלת טיפול ADT, שליש מהגברים עם סרטן ערמונית אובחנו עם שברי חוליות לאחר השלמת צילום עמ”ש.

מעבר למדידת צפיפות עצם והערכת הסיכון לשברים בעזרת מחשבון FRAX, יש לשקול הערכה שיטתית של שברי חולית בכלל הגברים עם סרטן ערמונית בעת התחלת ADT במטרה להעריך נכונה את הסיכון לשברי חוליות ולשפר את זיהוי החולים עם שברי חוליות במהלך הטיפול ההורמונאלי.

J Bone Oncol. 2023

 

לידיעה במדסקייפ

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה