Prostate Cancer

דיאטה מן הצומח עשויה להפחית את הסיכון להתקדמות סרטן ערמונית (מתוך כנס ASCO Genitourinary Cancers Symposium)

בקרב גברים עם היענות גבוהה לדיאטה מן הצומח תועד סיכון מופחת להתקדמות או הישנות סרטן ערמונית, בהשוואה לגברים עם היענות נמוכה לדפוס תזונה זה, כך עולה מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס ה-ASCO Genitourinary Cancers Symposium. הקשר היה הבולט ביותר בקרב גברים מבוגרים יותר ובאלו שדיווחו על קצב הליכה בעצימות גבוהה יותר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הצביעו על מספר יתרונות של דיאטה מן הצומח, עם עדויות הקושרות בין מוצרי מזון מן הצומח, דוגמת עגבניות, ובין סיכון מופחת להיארעות סרטן ערמונית ותמותה. עם זאת, אין מידע רב אודות הקשר בין דפוסי תזונה מן הצומח ובין הישרדות חולים עם סרטן ערמונית.

מדגם המחקר כלל 2,038 גברים עם אבחנה של סרטן ערמונית בשלב T1 עד T3a, אשר לקח חלק במאגר CaPSURE (או Cancer of the Prostate Strategic Urologic Research Endeavor). כל הגברים השלימו שאלוני תזונה לאחר 31.5 חודשים (חציון) מהאבחנה. החוקרים התבססו על השאלון להערכת דפוס תזונה מן הצומח ודפוס תזונה בריאה מן הצומח.

לאורך חציון מעקב של 7.4 שנים מהשלמת שאלוני התזונה תועדו 204 מקרי התקדמות מחלה.

בקרב גברים בחמישון העליון של דיאטה מן הצומח תועד סיכון נמוך ב-52% להתקדמות סרטן ערמונית (יחס סיכון של 0.48, רווח בר-סמך 95% של 0.36-0.65). בגברים אלו תועד גם סיכון נמוך ב-53% להישנות הממאירות (יחס סיכון של 0.47, רווח בר-סמך 95% של 0.32-0.68), בהשוואה לגברים בחמישון התחתון.

לא תועד קשר בין היענות גבוהה יותר לדיאטה בריאה מן הצומח ובין התקדמות סרטן ערמונית או הישנות הממאירות; עם זאת, בגברים בחמישון העליון תועדה ירידה מובהקת סטטיסטית בסיכון להישנות הממאירות.

מניתוח שהתמקד בגברים בגילאי 65 שנים ומעלה עלה כי בקרב אלו שהקפידו על דיאטה בריאה מן הצומח תועד סיכון נמוך יותר להישנות סרטן ערמונית (יחס סיכון של 0.41, רווח בר-סמך 95% של 0.24-0.70). בנוסף, בגברים עם קצב הליכה מהיר, באלו בחמישון העליון של דיאטה מן הצומח תועדה ירידה של 56% בסיכון להתקדמות סרטן ערמונית (יחס סיכון של 0.33, רווח בר-סמך 95% של 0.26-0.73) וירידה של 59% בסיכון להישנות הממאירות (יחס סיכון של 0.41, רווח בר-סמך 95% של 0.25-0.68).

דרגת המחלה או שלב המחלה לא השפיעו על הקשר עם התקדמות המחלה או הסיכון להישנות סרטן ערמונית.

למרות התוצאות המבטיחות של המחקר הנוכחי, החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים על-מנת לאשר את הממצאים ולאסוף עדויות נוספות בנושא.

מתוך כנס ASCO Genitourinary Cancers Symposium

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה