Pulmonary IPF & Other

החשיבות הקלינית של יחס נויטרופילים ללימפוציטים בחולים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית (PLoS One)

במאמר שפורסם בכתב העת PLoS One מדווחים חוקרים מסין על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי עליה ביחס  נויטרופילים ללימפוציטים הינה גורם פרוגנוסטי חשוב בחולים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית, בפרט במקרים של מחלת ריאות על-רקע מחלת רקמת חיבור.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת רקמת חיבור הינה קבוצה של מחלות דיפוזיות של פרנכימת הריאות על-רקע אטיולוגיות שונות. יחס נויטרופילים ללימפוציטים עשוי להעיד על נוכחות מחלת ריאות אינטרסטיציאלית, התקדמות המחלה והפרוגנוזה  שלה והינו סמן ביולוגי מבטיח בחולים אלו. במטה-אנליזה הנוכחית ביקשו החוקרים לבחון את הערך המנבא של יחס נויטרופילים ללימפוציטים גבוה בחולים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית.

החוקרים השלימו חיפוש במאגרי Scopus, Cochrane Library, Web of Science, Embase ו-PubMed  והשוו את יחס נויטרופילים ללימפוציטים בין הקבוצות הם בחנו את הקשר בין פרוגנוזה שלילית ובין יחס נויטרופילים ללימפוציטים מוגבר בחולים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית.

מבין 443 מחקרים שזוהו בחיפוש, 24 בסופו של דבר נכללו בסקירה. מבין אלו, 15 מחקרים (2,912 חולים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית ו-2,868 חולים ללא מחלת ריאות אינטרסטיציאלית) הראו כי יחסי נויטרופילים ללימפוציטים היו יחסית גבוהים יותר בחולים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית (הבדל משוקלל ממוצע של 0.61, p=0.001).

שמונה מחקרים שכללו 407 חולים עם פרוגנוזה שלילית ו-340 חולים ללא פרוגנוזה שלילית הראו כי בחולים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית עם פרוגנוזה גרועה תועדו יחסי נויטרופילים ללימפוציטים גבוהים יותר (הבדל ממוצע משוקלל של 1.33, p=0.01). ההבחנה בין הקבוצות הייתה בולטת במיוחד בחולים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית משנית למחלת רקמת חיבור (הבדל ממוצע משוקלל של 3.53, p=0.0005).

יחס הסיכויים המשוקלל של יחס נויטרופילים ללימפוציטים מוגבר לחיזוי פרוגנוזה שלילית של מחלת ריאות אינטרסטיציאלית עמד על 1.09 (p=0.008).

החוקרים מסכמים וכותבים כי לעליה ביחס נויטרופילים ללימפוציטים עשויה להיות חשיבות קלינית לזיהוי מחלת ריאות אינטרסטיציאלית וניבוי פרוגנוזה שלילית, בפרט בחולים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית משנית למחלת רקמת חיבור.

PLoS One, Jun 12, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה