Pulmonary IPF & Other

טיפול במטפורמין מלווה בסיכון מופחת להתלקחות אסתמה במתבגרים ומבוגרים צעירים (Pediatric Pulmonology)

במאמר שפורסם בכתב העת Pediatric Pulmonology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול במטפורמין מלווה בסיכון מופחת להתלקחויות אסתמה במתבגרים ומבוגרים צעירים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מטפורמין הינה תרופה נפוצה בשימוש לטיפול בסוכרת, כאשר עדויות קודמות הציעו כי לתרופה זו השפעה נוגדת-דלקת ונוגדת-חמצון. טיפול במטפורמין נקשר עם סיכון מופחת להתלקחויות אסתמה ואשפוזים במבוגרים. כעת הם ביקשו לבחון את השינוי בשיעור התלקחויות אסתמה בקרב מתבגרים ומבוגרים צעירים שקיבלו טיפול במטפורמין ולקבוע אם שינויים אלו היו קשורים עם היענות לטיפול במטפורמין.

החוקרים אספו נתונים אודות חולים בגילאי 12-20 שנים עם אבחנה של אסתמה ומרשם לטיפול במטפורמין ממאגר Arkansas All Payers Claim Database ו-Arkansas School Body Mass Index ובחנו את השינוי בשיעורי התלקחות אסתמה לאחר קבלת מרשם למטפורמין. עוד נבחן הקשר בין היענות למרשמים לטיפול ובין השינויים בשיעורים אלו בניתוח חד-משתני ורב-משתני.

מדגם המחקר כלל 464 חולים שענו על קריטריוני המחקר. שיעור התלקחויות אסתמה פחת לאחר קבלת מרשמים לטיפול במטפורמין (13.4% לפני טיפול במטפורמין לעומת 7.8% לאחר טיפול במטפורמין, p=0.009) ושיעור ההתלקחויות השנתי פחת יותר עם עליה בשיעורי היענות לטיפול במטפורמין (p<0.001).

לאחר תקנון לערפלנים אפשריים, כולל גיל, מין, מדד מסת גוף וטיפול במשאפי סטרואידים, הקשר בין טיפול במטפורמין ובין הסיכון להתלקחויות אסתמה נחלש.

החוקרים מסכמים וכותבים כי שיעורי התלקחות אסתמה פחתו לאחר התחלת טיפול במטפורמין, אך דרושים מחקרים גדולים יותר במטרה להבין טוב יותר אם הירידה בסיכון להתלקחות נובעת מהטיפול התרופתי.

 Pediatric Pulmonology, Sep 29, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה