Radiology

גורמי סיכון לתמותה של חולים עם סרטן ריאות (Front Oncol)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Frontiers in Oncology עולה כי שיעורי התמותה בחולים עם סרטן ריאות הם גבוהים, כאשר מספר גורמים מנבאים סיכון מוגבר לתמותה, כולל גיל מתקדם, גיל, שלב מחלה ומחלות רקע.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלות ממאירות מהוות את הסיבה הנפוצה לתמותה ותחלואה נלווית. מטרתם כעת הייתה לבחון באופן מקיף את הסיכון לתמותה וגורמי סיכון לתמותה עקב סרטן ריאות על-בסיס מחקרים שפורסמו בספרות הרפואית.

לאחר חיפוש במאגרי נתונים רפואיים שונים, כולל Google Scholar, Cochrane Library, Web of Science, EMBASE, PubMed, Lung Cancer Open Research Dataset Challenge ו-Scopus החוקרים זיהו 201 מחקרים שבחנו גורמי סיכון אפשריים לתמותה עקב סרטן ריאות. מבין אלו, 32 מחקרים ענו על קריטריוני ההכללה במטה-אנליזה.

שיעורי התמותה הכוללים עמדו על 10% (רווח בר-סמך 95% של 6-16%).

החוקרים מדווחים כי 20 מחקרים בסקירה מצאו כי גיל החולים עם סרטן ריאות הינו גורם סיכון לתמותה, כאשר ב-18 מחקרים למין החולה הייתה חשיבות רבה ו-13 מחקרים דיווחו על החשיבות של הרגלי העישון של החולים. באשר למחלות רקע אפשריות התורמות לסיכון מוגבר לתמותה עקב סרטן ריאות, מחלות לב וכלי דם דווחו ב-7 מחקרים , יתר לחץ דם ב-6 מחקרים, סוכרת ב-5 מחקרים ודלקת ריאות זוהתה כגורם סיכון בשני מחקרים.

הסיכון לתמותה היה גבוה יותר בחולים מבוגרים יותר, בהשוואה לחולים בגיל צעיר יותר בעת האבחנה; בדומה, בקרב מעשנים תועד סיכון מוגבר לתמותה בהשוואה לאלו שמעולם לא עישנו. בנוסף, למין החולה, שלב המחלה, מחלות לב וכלי דם, יתר לחץ דם וסוכרת הייתה השפעה משמעותית על הסיכון לתמותה של חולים עם אבחנה של סרטן ריאות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על שיעורי תמותה גבוהים בחולים עם סרטן ריאות, כאשר בסקירה הנוכחית זוהו מספר גורמים המנבאים סיכון מוגבר לתמותה. נתונים אלו עשויים לסייע בתכנון מחקרים עתידיים, בחירת גישת הטיפול בחולים ונקיטת צעדים למניעת סרטן ריאות.

Front Oncol, Dec 14, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה