Rheumatoid Arthritis

סיכון מוגבר למחלות ממאירות בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Int J Cancer)

במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Cancer מדווחים חוקרים על נתוני עולם-אמיתי מהם עולה כי בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) סיכון מוגבר למחלות ממאירות וכי הסיכון המוגבר קשור עם הפתופיזיולוגיה של מחלת המפרקים ולא משנית לטיפול במחלה זו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שכיחות דלקת מפרקים שגרונית עומדת על 24.5 מיליון חולים ברחבי העולם ומחקרים קודמים הצביעו על סיכון למחלות ממאירות. עם זאת, לא מובן אם העלייה בסיכון לממאירות בחולים אלו נובע מהפתופיזיולוגיה של מחלת המפרקים או הטיפולים במחלה הדלקתית.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר ביטוח רפואי ארצי עם למעלה מ-85 מיליון מבוטחים לאורך שמונה שנים וזיהו 92,864 חולים ללא ממאירות בעת אבחנת דלקת מפרקים שגרונית. הם התאימו ל-68,415 מהחולים הללו משתתפים ללא דלקת מפרקים שגרונית, אשר היו דומים בגיל, מין, ומצב כלכלי והשוו את הסיכון להתפתחות כלל סוגי הממאירויות.

לאחר 12 חודשים מהאבחנה של דלקת מפרקים שגרונית, בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית תועד סיכון גבוה פי 1.21 (רווח בר-סמך 95% של 1.14-1.29) להתפתחות ממאירות, בהשוואה לביקורות התואמות ללא דלקת מפרקים שגרונית. בפרט, הסיכון להתפתחות לימפומה היה גבוה כפליים (יחס סיכויים של 2.08, רווח בר-סמך 95% של 1.67-2.58) בחולים עם המחלה הדלקתית והסיכון להתפתחות סרטן ריאות היה מוגבר משמעותית באוכלוסייה זו (יחס סיכויים של 1.69, רווח בר-סמך 95% של 1.32-2.13).

החוקרים זיהו גם את חמש התרופות הנפוצות ביותר לטיפול בדלקת מפרקים שגרונית וניתוח סטטיסטי הראה כי אלו לא נקשרו עם סיכון מוגבר משמעותית לממאירות בהשוואה לחולים עם דלקת מפרקים שגרונית שלא קיבלו את אותה תרופה ספציפית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי הפתופיזיולוגיה של דלקת מפרקים שגרונית, ולא הטיפול במחלת המפרקים, מעורבת בסיכון המוגבר להתפתחות ממאירויות.

Int J Cancer, May 29, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה