Sport Medicine

שימוש בקסדה בגלישת סקי מפחית את הסיכון לפציעת ראש (JAMA)/סקירה מאת ד”ר דובנוב וד”ר קונסטנטיני, עורכי מדור רפואת ספורט

ממחקר שהתפרסם לאחרונה ב-JAMA עולה, כי חבישה של קסדה מפחיתה את הסיכון לפגיעת ראש בקרב גולשי סקי או סנובורד.

רקע – בניגוד לרכיבה על אופניים ולהחלקה על גלגיליות, בגלישת סקי אין מדיניות ברורה לגבי חבישת קסדה. מחקר זה בא להעריך, האם קיים צידוק לחבישה של קסדה בזמן הסקי. שני מחקרים קודמים שנעשו לאחרונה, הראו גם הם הפחתה בסיכון לפציעות ראש, בשימוש בקסדה בזמן סקי. מחקר אחד הראה, שילדים מתחת לגיל 13 שנים שאינם חובשים קסדה בזמן הסקי, נמצאים בסיכון מוגבר לפציעות ראש, פנים וצוואר. המחקר השני השווה בין גולשים עם פציעות ראש לגולשים עם פציעות אחרות, ללא פגיעת ראש. ממצאי מחקר זה הראו, שכאשר יש פציעת סקי, חבישת קסדה מפחיתה את הסיכון לפציעת ראש.

שיטה – המחקר הנוכחי נערך במהלך עונת החורף של 2002, ב- 8 אתרי סקי בנורבגיה, וכלל ראיונות עם 6,269 גולשי סקי. כדי לאתר אנשים שנפצעו במהלך הסקי, החוקרים ראיינו גולשים שפנו לקבלת טיפול רפואי באתרי הסקי, סה”כ 3,277 גולשים. כקבוצת בקרה, החוקרים ראיינו כל גולש עשירי שעמד בתור לגלישה, סה”כ 2,992 גולשים.

תוצאות – לפי העולה מהראיונות, מבין 3,277 הפציעות שתועדו, 17.6% היו פציעות ראש. השוואה של גולשים עם פציעת ראש לגולשים ששימשו כבקרה הראתה, ששימוש בקסדה קשור בהפחתה של 60% בסיכון לפציעת ראש (OR 0.4, CI 0.30-0.55), אחרי התאמה של הנתונים לפי גיל, ציוד ויכולת גלישה. השוואה של גולשים עם פציעת ראש לגולשים עם פציעות אחרות, הראתה הפחתה בסיכון של 55% (OR 0.45, CI 0.34-0.59).

קיימת טענה כי שימוש בקסדה עלול להגביר את הסיכון לפציעות צוואר; במחקר זה, בקרב גולשים עם קסדה נמצאה הפחתה בסיכון לפציעת צוואר, אך ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית.

מסקנה – החוקרים מסכמים, ששימוש בקסדה בזמן גלישה במגלשי סקי או בסנובורד, קשורה בהפחתה בסיכון לפציעת ראש.

Sulheim S, et al. Helmet use and risk of head injuries in alpine skiers and snowboarders. JAMA. 2006;295:919-924

לתקציר המאמר

דבר העורכים

מה לארצנו הים-תיכונית ולפציעות סקי? נהפוך הוא. מכיוון שאיננו נורבגים, כשאנו טסים לחופשות סקי או נוסעים לאתר חרמון אנו מאומנים הרבה פחות ומכאן דווקא אפשרות לסיכון מוגבר לפציעות. לפיכך כדאי להכיר את האפידמיולוגיה של פציעות בענפים אלו גם.

מחקר זה נערך בקרב כלל אוכלוסיית הגולשים. האם הדבר נכון גם לגבי מקצוענים? במחקר אשר פורסם זה עתה [1] ונערך בקרב גולשי סנובורד באליפות העולם, שיעור הפציעות השתנה כתלות בסוג התחרות: 2.3-4.2 פציעות לכל 1000 גלישות מסוג halfpipe, big air או קרוס, לעומת 0.6-0.5 לכל 1000 גלישות סלאלום.

התפלגות הפציעות היתה: ראש 7%, ברך 18%, גב 13%, כתף 13%, אצבעות 11%, מפרק כף היד 8%, ועוד. 35% דיווחו כי הם חובשים קסדה תמיד, 35% חובשים לפעמים, 35% חובשים רק בתחרויות.

            מהשוואה גסה בין שני המחקרים נראה כי שיעור פציעות הראש גבוה יותר בקרב האוכלוסיה הכללית לעומת גולשי סנובורד מקצועיים, כולל גלישות המערבות קפיצות. הדבר יכול להיות מיוחס לחובת חבישת הקסדה אשר קיימת בתחרויות אלו.

  • Torjussen J et al. Injuries among elite snowboarders (FIS Snowboard World Cup). Br J Sport Med 2006; 40:230234.
  • 0 תגובות

    השאירו תגובה

    רוצה להצטרף לדיון?
    תרגישו חופשי לתרום!

    כתיבת תגובה

    מידע נוסף לעיונך

    כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה