Surgery

שינוי בפרדיגמת העצבוב של שריר השפה התחתונה- איך נוכל להפחית אסימטריה בתר ניתוחית? מאמר אורח מאת ד”ר טל קאופמן – גולדברג, מומחית בכירורגיה פלסטית ואסתטית ומומחית בשחזורי עצב הפנים

מאמר שפורסם לאחרונה בעיתון Otolaryngology, Head and Neck Surgery מעדכן את האנטומיה הכירורגית של סעיפי עצב הפנים. במחקר זה, המגיע מהמחלקה לכירורגיה פלסטית של הפנים בבית החולים Massachusetts General Hospital של אוניברסיטת הארוורד בבוסטון, מתארים החוקרים שינוי פרדיגמה בעצבוב שרירי השפה התחתונה. בעוד שבאופן קלאסי, ענף הmarginal mandibular nerve תואר כמעצבב את כל השרירים המורידים את השפה התחתונה, החוקרים הראו כי מהענף הצווארי יוצא סעיף חשוב אשר עולה חזרה כלפי הפניפ ומעצבב את שריר ה-Depressor labii inferioris, הוא השריר החשוב ביותר בהורדת השפה התחתונה וחשיפת שיניים תחתונות בעת חיוך. למעשה, הענף המרגינלי אחראי על הפעלת שרירי המנטליס וה Depressor anguli oris ולא על שריר ה depressor labii inferioris.

מידע זה חשוב ביותר בכירורגית ראש צוואר וכירורגיה פלסטית של הפנים, בהם ניתוחים באזור הצוואר העליון עלולים לפגוע בסעיף זה ובכך להביא לחולשה או שיתוק של השפה התחתונה באותו הצד, ולאסימטריה של השפה התחתונה בעת חיוך. את הסעיף החשוב, שיוצא מהענף הצווארי לכיוון השפה התחתונה, ניתן לאתר בשכבה מיד תחת שריר הפלטיזמה, כ-2 ס״מ מתחת לזווית המנדיבולה. עד היום, הענף הצווארי היה מוקרב פעמים רבות בעת הרמת מתלי פלטיזמה בניתוחי צוואר אונקולוגים או אסתטיים, היות והיה ידוע שהענף הצווארי מעצבב רק את שריר הפלטיזמה. בעקבות פרסום זה, אנו לומדים כי יש חשיבות לזיהוי הסעיף היוצא מהענף הצווארי ולשמרו.

במחקר זה, בוצעו 60 דיסקציות נרחבות של עצב הפנים במטופלים, והסעיפים השונים מופו על פי השרירים אותם הם מפעילים בעזרת מכשיר גירוי עצבי. הענף החדש שתואר נמצא כמעט בכל המקרים, ועצבב את שריר ה-depressor labii inferioris באופן בלעדי. חשוב לציין כי ב-92% מהמקרים נראה כי הענף התפצל לשני סעיפים מרוחקים, עובדה המסבירה מדוע אין פגיעה בעצבוב השפה התחתונה בכל ניתוח צווארי.

ד״ר טל קאופמן-גולדברג, מומחית בכירורגיה פלסטית ואסתטית ומומחית בשחזורי עצב הפנים מוסיפה: ״הכרת הענף היוצא מהענף הצווארי חשובה מאוד לכל כירורג המנתח באזור הצוואר העליון. ככל הנראה, אסימטריה של השפה התחתונה לאחר ניתוחי צוואר יותר נפוצה מאשר מדווחת בספרות. ידיעת האנטומיה המפורטת, זיהוי ושימור ענף זה צפויה להקטין סיבוך בתר ניתוחי זה.״

לסיכום, סעיף חשוב היוצא מהענף הצווארי של עצב הפנים הוא המעצבב את שריר ה-depressor labii inferioris, ולא הסעיף המרגינלי כפי שנלמד עד היום. הוא ניתן לזיהוי 2 ס״מ מתחת זוית המנדיבולה, ממש תחת פני השטח של הפלטיזמה. שימורו בעת ניתוחי צוואר קריטי על מנת לשמור על פעילות תקינה של השפה התחתונה.

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה