Testosterone Deficiency

השפעת הטיפול בטסטוסטרון חלופי לעומת מעכב ארומטאז על פרמטרים קרדיומטבוליים בגברים מבוגרים עם רמות טסטוסטרון נמוכות ( ndrology. 2016)

מאת נעה גנזבורג, BcS

תחליפי טסטוסטרון ניתנים יותר ויותר לגברים מבוגרים הסובלים מירידה ברמות הטסטוסטרון הקשורה לגיל. ההשפעה בטווח הארוך של הטיפול בתחליפי טסטוסטרון ושל מעכבי ארומטאז על ההומואסטאזיס של גלוקוז ועל מרקרים קרדיומטבוליים אחרים נבחנו במחקר חדש עבור גברים מבוגרים עם רמות טסטוסטרון נמוכות שלא סבלו מסוכרת.

במחקר כפול הסמיות, מבוקר (פלצבו) ואקראי השתתפו גברים בני 65 ומעלה (גילם הממוצע היה 71 ± 3 שנים) עם רמות טסטוסטרון נמוכות מ-350 ng/dL שקיבלו 5 g transdermal testosterone gel (10 משתתפים), 1 מ”ג של anastrozole (10 משתתפים) או פלצבו (9 משתתפים) מדי יום במשך כשנה.

החוקרים היו מעוניינים בהערכת  המודל ההומואסטטי של העמידות לאינסולין (HOMAIR-  Homeostatic Model Assessment of insulin resistance); בנוסף, חיפשו החוקרים ממצאים לגבי OGIS (oral glucose insulin sensitivity(OGIS) ) בתגובה ל-OGTT (oral glucose tolerance test) , לגבי רמות השומנים בדם בעת צום, רמות של C-reactive protein (CRP) , של אדינופקטינים וכן את שיעור השומן הבטני ובירכיים כפי שנמדד באמצעות CT.

כל המדדים האלה נבחנו הן בתחילת המחקר והן כעבור 12 חודשים.

החוקרים מצאו כי לאחר שנה, השינויים האבלוסוטיים ב-HOMAIR בשתי הקבוצות הטיפול היו דומים לאלו שנמצאו בקבוצת הפלצבו, כמו גם רמות השומנים בדם בעת צום ורמות ה-CRP. עם זאת, החוקרים מצאו כי רמות האדינופקטינים ירדו באופן משמעותי בקבוצת הטיפול בטסטוסטרון ((-1.8 ± 0.9 mg/L, p = 0.02, ואילו שיעור השומן התת עורי הבטני ורמות הלפטינים היו נמוכים באופן משמעותי בקבוצת הטיפול במעכב הארומטאז (-60.34 ± 3.19 cm(2) , p = 0.003 ו- -1.5 ± 1.2 ng/mL, p = 0.04 , בהתאמה). שיעור השומן האמצע-ירכי ירד בשתי קבוצות הטיפול  ( תחליפי הטסטוסטרון- 4.88 ± 1.24 cm(2) , p = 0.008;   מעכבי ארומטאז –6.05 ± 0.87 cm(2) , p = 0.0002) .

במחקר proof-of-concept זה נמצא אם כן כי שינויים ב-HOMAIR היו דומים בכל שלוש קבוצות הטיפול ואילו ההשפעה על רמות האדינופקטינים ופיזור השומן התת עורי היתה מובחנת בין הקבוצות. החוקרים מסכמים כי יש צורך במחקר גדול יותר כדי לבחון את היעילות והבטיחות של הטיפול לפני שניתן יהיה להמליץ על טיפול משולב במעכבי ארומטאז בגברים מבוגרים עם רמות טסטוסטרון נמוכות. 

Andrology. 2016

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה