Transfusion

עירוי כדוריות דם אדומות אינו מעלה את הסיכון לסיבוכים בחולים עם דימום תוך-מוחי  (J Am Heart Assoc)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American Heart Association מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מתן עירוי כדוריות דם אדומות לחולים עם דימום תוך-מוחי אינו מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אנמיה הינה סמן פרוגנוסטי שלילי בחולים עם דימום תוך-מוחי, אך אין מידע אודות הקשר בין עירויי כדוריות דם אדומות ובין הסיכון לסיבוכי דימום תוך-מוחי ותוצאות תפקודיות. הם בחנו את ההשפעה של עירוי כדוריות דם אדומות על הסיכון לסיבוכים תרומבואמבוליים וזיהומיים באשפוז וכן את התוצאות בחולים עם אבחנה של דימום תוך-מוחי.

מדגם המחקר כלל חולים עם אבחנה של דימום תוך-מוחי ספונטאני בין 2009 ועד 2018. הניתוח העיקרי בחן את הקשר בין עירוי כדוריות דם אדומות ובין היארעות סיבוכים תרומבואמבוליים וזיהומיים לאחר העירוי. ניתוחים משניים בחנו את הקשר בין עירוי כדוריות דם אדומות ובין תמותה ומדד mRS (או Modified Rankin Scale) של 4-6 נקודות בשחרור מבית החולים.

ניתוח סטטיסטי כלל תקנון למאפיינים דמוגרפיים, חומרת מחלות רקע לפי מדד APACHE II וחומרת דימום תוך-מוחי לפי מדד ICH.

מדגם המחקר כלל 587 חולים עם אבחנה של דימום תוך-מוחי, מהם 88 חולים (15%) קיבלו לפחות עירוי אחד של כדוריות דם אדומות.

למרות שבקרב חולים שקיבלו עירוי כדוריות דם אדומות תועד שיעור גבוה יותר של סיבוכים בכל נקודת זמן במהלך האשפוז (64.8% לעומת 35.9%), החוקרים לא זיהו קשר בין עירוי כדוריות דם אדומות ובין היארעות סיבוכים במודלים הסטטיסטיים (יחס סיכויים מתוקן של 0.71, רווח בר-סמך 95% של 0.42-1.20). לאחר תקנון לחומרת המחלה ומשתנים רלבנטיים אחרים, לא זוהה קשר מובהק סטטיסטית בין עירוי כדוריות דם אדומות ובין הסיכון לתמותה (יחס סיכויים מתוקן של 0.87, רווח בר-סמך 95% של 0.45-1.66) או מצב תפקודי ירוד לפי מדד mRS בעת השחרור מבית החולים (יחס סיכויים מתוקן של 2.45, רווח בר-סמך 95% של 0.80-7.61).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי בחולים עם דימום תוך-מוחי, עירוי כדוריות דם אדומות ניתנו כצפוי לחולים עם מחלות רקע ודימום תוך-מוחי בדרגה חמורה יותר. לאחר שלוקחים בחשבון את חומרת המחלה ומועד מתן עירוי כדוריות דם אדומות, הנתונים מעידים כי עירוי כדוריות דם אדומות אינו מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים באשפוז או מצב תפקודי ירוד.

J Am Heart Assoc, May 26, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה