undescended testis

האם ניתן להסתפק במעקב פעיל בחולים עם מסה קטנה באשך? (J Urol )

מעקב המבוסס על בדיקות אולטרה-סאונד מהווה חלופה בטוחה לכריתה מיידית של מסות קטנות באשכים, שאובחנו באקראי, כך מדווחים חוקרים מקנדה במאמר חדש שפורסם במהדורת אפריל של Journal of Urology.

החוקרים מסבירים כי מסות קטנות באשכים מתגלות לעיתים בעקבות בדיקות אולטרה-סאונד של שק האשכים, במסגרת הערכת הפרעות פוריות בגברים, וקיימת מחלוקת סביב הגישה לגושים אלו. מעקב המבוסס על בדיקות אולטרה-סאונד הוצע כחלופה לכריתה כירורגית.

בתקופה שבין 2001 ו-2008, החוקרים העריכו 4418 חולים חדשים, כאשר ב-46 מהם אובחנו מסות היפו-אקואיות באשכים, בקוטר מקסימאלי של 1 ס”מ, או פחות. ב-28 מהגברים אובחנו נגעים בודדים.

החוקרים כותבים כי כל המסות לא היו ניתנות למישוש. ב-22 חולים, סמני סרטן היו שליליים. בדיקות CT של הבטן להערכת שלב הגידול, שבוצעו ב-11 חולים, היו שליליות גם כן.

38 מבין 46 החולים עברו בדיקות אולטרה-סאונד במסגרת מעקב בלבד (לאחר חודש אחד ולאחר מכן כל שלושה חודשים, למשך לפחות שישה חודשים), שלושה חולים עברו ניתוח מיידי, ובחמישה מקרים בוצע ניתוח לאחר מעקב ראשוני המבוסס על בדיקות אולטרה-סאונד.

הסיבות לניתוח כללו גדילת הגוש בין בדיקות המעקב העוקבות בשני חולים, ובחירת החולה ביתר ששת המקרים.

פתולוגים זיהו מקרה אחד כ-Pure Seminoma (בחולה עם גדילת הגוש בין בדיקות מעקב עוקבות); יתר האבחנות כללו שלושה מקרים של גידולים של תאי ליידיג, שני מקרים של היפרפלזיה של תאי ליידיג ומקרה אחד של קשרית פיברוטית. בחולה אחד לא נקבעה אבחנת פתולוגית.

זרימה וסקולארית בבדיקת אולטרה-סאונד הייתה נפוצה יותר בגברים שנותחו (7/8) בהשוואה לאלו שלא נותחו (2/38), והגודל הראשוני והמקסימאלי של הנגעים הדומיננטיים היו גדולים יותר משמעותית בקרב חולים שנותחו.

בקרב 38 הגברים שלא נותחו, השינוי הממוצע בגודל המסה עמד על 0.5 מ”מ בשנה.

חציון זמן המעקב אחר המדגם כולו, כולל גברים שנותחו, עמד על 123 ימים. החוקרים לא מציינים מהו משך המעקב אחר גברים בהם נערך מעקב בדיקות אולטרה-סאונד בלבד, ללא ניתוח. עם זאת, הם מציינים כי מאחר שזמן ההכפלה לממאירות של תאי נבט עומד על 10-30 ימים, נפח הגידול באשך צפוי היה לגדול לאחר שלושה חודשים, בלמעלה מפי 8.

החוקרים מסכמים וכותבים כי על-בסיס ממצאי המחקר וסקירת הספרות, הם מציעים כעת מעקב פעיל עם בדיקות אולטרה-סאונד חוזרות, לגברים שאובחנו עם מסה קטנה באשך בבדיקת אולטרה-סאונד.

J Urol2010;183:1373-1377

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה