Urinary Incontinence

חשיבות תרגילי שרירי רצפת האגן לאחר כריתה רדיקאלית של הערמונית (BJU Int)

אורולוגים מאיטליה מדווחים במאמר חדש שפורסם בכתב העת British Journal of Urology Internationalכי תרגילים לאימון שרירי רצפת האגן מסייעים בהשבת השליטה במתן שתן לאחר ניתוח רדיקאלי לכריתת הערמונית (RRP, או Retropubic Radical Prostatectomy).

לדברי מומחים בנושא, התוצאות עולות בקנה אחד עם ממצאי מחקרים קודמים ועם ההשערה הרווחת בנושא. על-סמך הניסיון האישי והספרות הרפואית, הם מאמינים כי הטכניקה אינה הסוגיה החשובה ביותר וייתכן אף כי חסת חשיבות במידה וניתן להבטיח כי החולה מבצע תרגילי אימון כיאות.

המחקר האקראי-מבוקר כלל 32 חולים שעברו ניתוח RRP בגישה פתוחה עקב סרטן ערמונית  מקומי.

החוקרים מדווחים כי גברים בקבוצת ההתערבות לקחו חלק בתרגילי אימון של שרירי רצפת האגן (תרגילי Kegel) וגירוי ביו-פידבק טרנס-אנאלי, בשילוב עם הוראות כתובות, ביום שלפני הניתוח, ותרגילי ביו-פידבק חודשיים לאחר הניתוח, כל עוד החולה נעזר בפדים. קבוצת ביקורת קיבלה הוראות בכתב ובעל-פה לביצוע התרגילים לאחר הסרת הקטטר.

שתי הקבוצות היו דומות במאפיינים הדמוגרפיים, תוך-ניתוחיים ולאחר הניתוח. שיעור גבוה יותר משמעותית של חולים בקבוצת ההתערבות זכו לשליטה מלאה במתן שתן לאחר חודש, שלושה חודשים ושישה חודשים (p=0.02, p=0.01 ו-p=0.002, בהתאמה).

לאחר שלושה ושישה חודשים, בקבוצת ההתערבות תואר מספר נמוך משמעותית של אירועי אי-נקיטת שתן בשבוע (p=0.001 ו=p=0.005, בהתאמה). לאחר שישה חודשים, 10 מבין 16 החולים בקבוצת ההתערבות דיווחו על שליטה במתן שתן, זאת בהשוואה ל-1 מ-16 משתתפים בקבוצת הביקורת.

עם זאת, בכל נקודות המעקב, מדדי איכות החיים לא היו שונים באופן מובהק סטטיסטית (למרות שהיו מעט טובים יותר בקבוצת ההתערבות). החוקרים חושדים כי גורמים אחרים הנוגעים לניתוח עשויים להשפיע על מדדי איכות החיים.

להערכת המומחים, טכניקות לפרוסקופיות או רובוטיות אינן מביאות לשיעורים נמוכים יותר של אי-נקיטת שתן. לא נערכו מחקרים שהוכיחו כי גישה ניתוחית עדיפה מבחינת שיעורי אי-נקיטת שתן לאחר הניתוח. הם מציינים כי מרבית החולים לאחר כריתה רדיקאלית של הערמונית מפתחים אי-נקיטת שתן. במרבית המקרים, חלה החלמה עצמונית, אך חזרה לתפקוד תקין עשויה לארוך עד 12 חודשים. לאור זאת, אין המלצה למתן טיפולים פולשניים. תרגילי רצפת אגן מהווים את החלופה הטיפולית היחידה לחולים עם אי-נקיטת שתן במהלך 12 החודשים הראשונים לאחר הניתוח.

הדרך הטובה ביותר היא להקנות לחולים סכימה מותאמת למטופל, של טיפול שמרני והדרכה בנוגע לביצוע תרגילים לחיזוק שרירי רצפת האגן לאחר הניתוח.

BJU Int 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה