Urinary Incontinence

בדיקות סקר לגילוי סרטן הערמונית: האם הנזק עולה על התועלת שבבדיקה? (מדסקייפ)

סרטן ערמונית

האם בדיקות סקר שגרתיות מורידות את התמותה מסרטן הערמונית? מידע חדש מסקירה, שהוצגה בכנס האירופי לסרטן, מציע כי יתכן שהן מזיקות יותר ממועילות, ומוסיף לפולמוס הקיים בנידון.

תופעות הלוואי של הטיפול בסרטן הערמונית כוללות אימפוטנציה, בריחת שתן ועוד, לדברי עורכי המחקר, תופעות הפוגעות באיכות החיים. הם ערכו סקירה סיסטמטית של הספרות הרפואית, לתוצאות של מחקרים שבחנו בדיקות PSAprostate-specific antigen, שיעורי ביופסיות וכן את התמותה ותופעות הלוואי הקשורות לניתוח רדיקלי להסרת הערמונית, וכן את שיעורי האשפוז הקשורים לביופסיה. מידע נוסף נאסף מהמחקר האירופי לבדיקות סקר לסרטן הערמונית, שממצאיו הראו את התוצאות החיוביות ביותר עבור PSA.

 בכתבה במדסקייפ אודות המחקר צוין כי כח המשימה למניעה של ארצות הברית, הגיב לאחרונה נגד בדיקות סקר שגרתיות עם PSA בגברים סימפטומטיים, אך כי ההמלצות הללו עוררו אי הסכמה בקרב רופאים וארגונים מקצועיים.  בכתבה מצוין עוד כי באירופה, בדיקות הסקר נערכות בתדירות שונה בין מדינה למדינה, אך לדברי החוקרים, בדיקות PSA נערכות בצורה נרחבת בצרפת, שם למעלה מחמישים אחוזים מהגברים בגילאי 55-69 עוברים בדיקות PSA (received PSA testing), וכי רופאי המשפחה ממליצים על PSA כחלק מבדיקות הדם השגרתיות. נראה כי למעלה מ-80% מהגברים בני 65 עברו את הבדיקה בשלוש השנים האחרונות.  הסטטיסטיקה, לדברי החוקרים, קובעת כי הבדיקות לא הביאו לירידה בתמותה- בצרפת, שוב,  התמותה הספציפית למחלה בשנות השמונים, לפני החלת הבדיקות הגורפת, עמדה על שני אחוזים, והשכיחות של המחלה היתה 5%. כיום, השכיחות עומדת על 14%, אך התמותה הספציפית היא עדיין 2%. נראה כי כיום המחלה מתגלה גם אצל גברים שלא היו מפתחים מחלה לאורך חייהם או לפחות לא מחלה מסוכנת.

אז מה הנזק שבביצוע הבדיקות?… החוקרים היו מעוניינים לבחון בפני אילו סיכונים עומדים הגברים, במידה ויחשפו לבדיקות PSA , באמצעות החלה של הערכות הקיימות לתופעות לוואי באוכלוסיה וירטואלית של 1000 איש בני 55-69. כקבוצת ביקורת, החוקרים כללו 1000 גברים שלא עברו בדיקות סקר. הם מצאו כי במצב האופטימלי ביותר לגבי יעילות הבדיקה, המניעה של מוות אחד מסרטן הערמונית קשור לעליה מובהקת בנטל של תופעות לוואי הקשורות ללקיחת ביופסיה, ושל הטיפול במחלה המאובחנת:  בקרב -1000 גברים, העריכו החוקרים כי ילקחו 116 ביופסיות, ויאובחנו 60 מקרים של סרטן הערמונית. בסה”כ יהיו 119 מקרי מוות, מתוכם 5.17 יהיו כתוצאה מסרטן הערמונית. בקבוצה של 1000 גברים שיעברו בדיקות סקר, ילקחו 270 ביופסיות  ויאובחנו 96 מקרים של סרטן הערמונית. לדברי החוקרים, התמותה תהיה דומה, עם 191 מקרי מוות, כש-4.1 מהם בשל סרטן הערמונית. על כל מקרה של תמותה מסרטן, תשעה גברים יאושפזו בבית החולים בשל תופעות לוואי, ו-0.2 מקרי תמותה בשל סיבוכים של ביופסיה. 35 מקרי סרטן ערמונית נוספים יאובחנו בקבוצה, בעיקר בגברים בסיכון נמוך (לפי ההערכה, ב- 32 מהמקרים). בקרבם, יפתחו לפחות 12 מקרים של אימפוטנציה, 2 מקרים של בריחת שתן ומקרה אחד של בריחת שתן.   לדברי החוקרים, אחוז משמעותי, 18% מהניתוחים הקשורים לסרטן הערמונית, בוצעו במבוגרים בני יותר משבעים. 183 מקרי מוות, 0.15%, אירעו כחודשיים לאחר הניתוח. הסיכון לתמותה היה 0.11% בגברים בני 40-69, ו-0.36% בגברים בניו 70 או יותר, בחודשיים לאחר הניתוח.

 החוקרים מסכמים כי הנזקים עולים על היתרונות ברמת האוכלוסיה. הם טוענים כי יש להפסיק את בדיקות PSA השגרתיות לסרטן הערמונית באוכלוסיה הכללית. עם זאת, החוקרים מציינים כי בקבוצות הנמצאות בסיכון, כמו גברים עם היסטוריה משפחתית, יש תועלת לשימוש בבדיקות PSA.   

לכתבה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה