כירורגיה לב חזה

BMI ומיגרנה במתבגרים: מחקר כלל ארצי; לזכרו של רב־סרן ד”ר יאיר זלוף ז”ל

ד"ר יאיר זלוף ז"ל

רב־סרן ד”ר יאיר זלוף נפל ב 10 באוקטובר 2023 בעת מילוי תפקידו כמ”פ בפלוגה הכירורגית. הוא היה בן 32 במותו. יאיר היה מפקד מצטיין, חוקר מבריק ומתמחה יוצא דופן במחלקה לרפואת ילדים ב’ בבית החולים ‘שניידר’. המאמר, שהתפרסם בעיתון הנחשב Cephalalgia, ראה אור כשבועיים וחצי לאחר לכתו. יאיר הותיר אחריו הורים, אחות ואישה. יהי זכרו ברוך.

ד”ר זלוף ז”ל וקבוצתו חקרו את הקשר בין ערכי BMI למיגרנה בקרב מתבגרים. הקשר בין BMI למיגרנה במבוגרים הינו מבוסס ונמצא כקשור בגיל, מין וגזע, אך עם זאת, בקרב מתבגרים קשר זה אינו חד משמעי.
במחקר רחב היקף נבדקו למעלה משני מיליון תיקים רפואיים של מיועדים לגיוס לצבא ההגנה לישראל, אשר הוערכו רפואית בין השנים 1990 ל 2020 (42.3% בנות, גיל ממוצע 17 שנים). טרם גיוסם נמדדו ערכים אנטרפומטריים (משקל, גובה ו – BMI) ובוצע סקר לגבי מיגרנה. אבחנת מיגרנה נעשתה על ידי נוירולוג מומחה.
מתוך כלל המתבגרים שנכללו במחקר, 2.3% אובחנו עם מיגרנה פעילה. היחס הצולב (OR-Odds Ratio) בין קבוצות המשקל השונות בשני המינים הושווה לקבוצת המשקל ‘נורמלי-נמוך’ (אחוזון BMI 5 עד 49).
בקרב בנות עם תת־משקל (אחוזון BMI קטן מ – 5) נצפה סיכון מוגבר של 12% (OR-1.12) להופעת מיגרנה. בקרב בנות עם משקל עודף (אחוזון BMI 85 ל – 94) נצפה סיכון מוגבר של 23% (OR-1.23) להופעת מיגרנה. בקרב בנות שלהן השמנת יתר (אחוזון BMI 95 ומעלה) נצפה סיכון מוגבר של 32% (OR-1.32) להופעת מיגרנה. בקרב בנים עם תת־משקל נצפתה עלייה של 11% (OR-1.11 ) בסיכון למיגרנה, בקרב בנים עם משקל עודף נצפתה עלייה של 13% (OR-1.13) בסיכון למיגרנה, ואילו בקרב אלו שלהם השמנת יתר נצפתה עלייה בת 24% ( OR-1.24) בסיכון לפתח מיגרנה.
החוקרים סיכמו שהן משקל עודף והן תת־משקל במתבגרים היו קשורים במיגרנה באופן תלוי־מין. הקשר החזק ביותר נצפה בקרב מתבגרות שלהן משקל עודף ו/או השמנת יתר. הקשר בין BMI למיגרנה בקרב אוכלוסיית המתבגרים נמצא דומה לזה שדווח במטה־אנליזות שנערכו במבוגרים.

הערת העורך, ד”ר עדי זיו
מחקר רחב היקף זה מצא קשר (ללא הוכחת נסיבתיות) בין תת־משקל ומשקל עודף לבין סיכון מוגבר למיגרנה במתבגרות ובמתבגרים המועמדים לגיוס לצבא. החוקרים ציינו שבין מגבלותיו של המחקר נכלל היעדר הערכה של השפעות אורח החיים (שינה, הרגלי אכילה, פעילות גופנית ועוד) על הסיכון למיגרנה בקרב מתבגרים אלו.

בתמונה: ד”ר יאיר זלוף ז”ל (התמונה באדיבות המשפחה).

למקור Body mass index and migraine in adolescence: A nationwide study

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה