קרדיולוגיה

אורח חיים בריא משפר תמונה קלינית והיסטופתולוגית של מטופלים עם מחלת כבד שומני (מתוך J Hepatol)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר מטא-אנליזה חדש אשר פורסם בגיליון יוני של כתב העת Journal of Hepatology עולה כי שינויים באורח חיים במטופלים עם מחלת כבד שומני עוזרים להפחית את העומס השומני על הכבד וכן משפרים איזון גלוקוז ורגישות לאינסולין.

מחלת כבד שומני (non-alcoholic fatty liver disease NAFLD ) מהווה בעיה קלינית הולכת וגדלה, הפוגעת ב-20-33% מהאוכלוסיה. שינויים באורח חיים, כגון תזונה נכונה ופעילות גופנית, מומלצים למטופלים עם NAFLD , אך היעילות של שינויים אלה טרם נבדקה באופן סיסטמטי.

במחקר מטא-אנליזה זה סקרו החוקרים את הספרות הקיימת אודות השפעת תזונה נכונה, פעילות גופנית או התאמת פעילות בקרב מבוגרים עם NAFLD על העומס השומני (steatosis ), על עדות היסטולוגית לדלקת ופיברוזיס, וכל על איזון רמת גלוקוז ורגישות לאינסולין.

סך של 23 מחקרים נכנסו לניתוח הנתונים. מתוכם, 7 מחקרים בוצעו עם קבוצות ביקורת, אך רק 6 היו אקראיים. סך של 11 קבוצות טופלו בשינויים בתזונה בלבד, 2 קבוצות בפעילות גופנית בלבד, ו-19 קבוצות בשינויים בתזונה יחד עם פעילות גופנית.

החוקרים מצאו כי כל המחקרים הדגימו באופן עקבי כי ירידה בעומס השומני סביב הכבד ואו רמת אנזימי כבד נמצאת בקורלציה לירידה במשקל. מתוך 5 מחקרים אשר דיווחו על שינויים בהיסטופתולוגיה, כל המחקרים הדגימו מגמה של ירידה בדלקת, אשר הייתה מובהקת סטטיסטית ב-2 מחקרים. רק מחקר אחד הדגים שינויים מובהקים ברמת הפיברוזיס הכבדי. כמו כן, רב המחקרים הדגימו שיפור באיזון רמת גלוקוז בדם, ושיפור ברגישות לאינסולין לאחר ההתערבות. אולם, תכנון המחקר, הגדרות המחלה, הערכת שיטות המחקר, ואופי ההתערבויות היו שונים באופן משמעותי בין המחקרים השונים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי שינויים באורח החיים אכן מביאים לירידה בעומס השומני הכבדי במטופלים עם כבד שומני, וכן משפרים איזון גלוקוז ורגישות לאינסולין. מספר מחקרים מדגימים בנוסף השפעה חיובית על היסטופתולוגיה של המחלה לאחר התערבות הכוללת שינויים באורח החיים.

J Hepatol.  July, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה