קרדיולוגיה

האם יש לערוך בדיקות שתן לזיהוי שימוש בסמים בקרב הצוות המטפל או לפני גיוס רופאים לבית החולים? (JAMA)

מחקר חדש מארצות הברית מציע כי יש לחייב רופאים לעבור בדיקת שתן לגילוי של סמים לפני שהם מגויסים לעבודה בבית החולים. בבתי חולים בארצות הברית זהו הנוהל הרווח כבר היום, אך החוקרים טוענים שיש להגדיל ולערוך בדיקת שתן לכל הצוות הרפואי לזיהוי של תפקוד לקוי בשל שימוש בסמים. בנוסף, החוקרים מציעים גם כי על בתי החולים להעביר את הצוות המטפל בדיקות סמים אקראיות  ולבדוק ספציפית רופאים המעורבים בכל תקרית שהביאה למותו של מטופל.

לדברי החוקרים, ההתמכרות לאכוהול, תרופות וסמי הרגעה שכיחים בקרב רופאים כפי שהם שכיחים באוכלוסיה הכללית, וכי התמכרויות כאלה אצל רופאים עלולות לפגוע בחולים. לדבריהם, אין מספיק מחקרים שבחנו את ההשפעה של ההתמכרות בקרב רופאים על פגיעה ממשית במטופלים, ופער כזה בידע מצדיק בדיקה מעשית. החוקרים מסכימים כי בדיקות שגרתיות לגילוי סמים מהוות אתגר בצוות המטפל ועלולות להביא לזיהוי חיובי באופן שגוי (false-positive) שעשוי לפגוע בקריירה של הנבדק; עם זאת, לדבריהם בטיחות החולה היא חשובה והערכת הרופאים צריכה להעשות באופן מדעי. בדיקות סמים הן חלק מכך לדעתם.

בדיקות סמים בשתן הפכו בשנים האחרונות לחלק שגרתי מתהליך המיון בעבודה עבור רופאים והצוות הרפואי בארצות הברית, אך הן לא חלק אינטרגלי מהנחיות משרד הבריאות האמריקאי. לא כל הרופאים מרוצים: ד”ר דונהיו, שהתראיין גם לתבה במדסקייפ, כתב ב-2005 מאמר בג’ורנאל של Clinical Ethics בו הוא מוחה על קיום בדיקות אלה, וטוען כי הבדיקות יקרות, תוצאותיהן לא מדויקות מבחינה מדעית והן חודרות לפרטיות הרופאים. לדעתו הן לא תבאנה לזיהוי של בעיות תפקוד אצל הרופאים או ישפרו את בטיחות החולים ואת איכות הטיפול. לדבריו, רבות מהבדיקות חוזרות חיוביות באופן שגוי בשל מגוון חומרים והשפעות אחרים שאינם סמים (למשל מי טוניק, או זרעי פרג), אבל לא יזהו רופאים השותים לשוכרה מדי סוף שבוע.  גם בדיקות שתן בצוות המטפל לאחר מוות לא צפוי של מטופל מהווה בעיה לדעתו, מאחר שאירועים מסוימים לא מזוהים אלא לאחר שבועות בבדיקה בדיעבד. לדעתו דרך טובה יותר לבחון את תפקוד הרופאים היא באמצעות בדיקות תקופתיות של הרפלקסים, הקואורדינציה והזכרון של הרופאים והמטפלים, כמו גם עידוד של דיווח על תופעות חריגות מצד הקולגות. במאמר מוסגר מתואר בכתבה כי דיווח על קולגות הוא נושא שנוי במחלוקת מאחר שרופאים רבים לא רואים בדיווח על רופא אחר שמגיע לעבודה עם חמרמורת משתייה או סובל מחוסר תפקוד אחר, כאחריות אישית שלהם. 

לדברי כותבי המחקר, סיבות כמו זו מחזקות את הצורך בבדיקות פתע לזיהוי שימוש בסמים בקרב הצוות המטפל בבית החולים או אצל רופאים המועמדים לעבודה בבית החולים.

לכתבה במדסקייפ

לתקציר המחקר

JAMA. Published online April 29, 2013

הערת המערכת: נמליץ לכם להצטרף לקורס האינטרנטי לניהול סיכונים ברפואה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה