שימוש בקנאביס מועיל להפחתת כאב ולשיפור בשינה בקרב בחולי סרטן (Exploration of Medicine)

מחקר חדש מצביע על כך ששימוש בקנאביס בקרב חולי סרטן עשוי להקל על הכאב ולשפר את איכות השינה כמו גם את התפקוד הקוגניטיבי הסובייקטיבי

מחקר חדש מצביע על כך ששימוש בקנאביס בקרב חולי סרטן עשוי להקל על הכאב ולשפר את איכות השינה כמו גם את התפקוד הקוגניטיבי הסובייקטיבי. במסגרת המחקר שארך שבועיים וכלל 25 מטופלים, הם דיווחו על שיפור משמעותי באיכות השינה וכן על הפחתה בעוצמת הכאב, במיוחד בקרב אלו שדיווחו על שימוש גבוה יותר בקנאבידיול (CBD). למרות שהשפעת הקנאביס על חרדה ודיכאון הייתה מינימאלית, המטופלים דיווחו שביכולתם לחשוב בצורה קוהרנטית יותר. המחקר פורסם ב-26 באפריל ב-Exploration of Medicine.

החוקרת הראשית, פרופ’ אנג’לה בריאן, פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח באוניברסיטת קולורדו, בולדר, אמרה כי “חשבנו שנראה כמה בעיות בתפקוד הקוגניטיבי, אך מצאנו שכאשר רמות הכאב של המטופלים פחתו הודות לשימוש בקנאביס, הקוגניציה שלהם השתפרה”.

סקרים שנערכו בארצות הברית, ישראל וקנדה העלו כי עד 40% מהחולים בסרטן משתמשים בקנאביס, ובסקר שנערך לאחרונה בארה”ב בקרב מטופלות עם סרטן השד, נמצא כי 42% מהן השתמשו בקנאביס, בעיקר כדי להקל על תופעות לוואי הקשורות לטיפול, כמו כאב, חרדה, בחילה והפרעות שינה.

המחקר הנוכחי שכלל 25 מטופלים שאובחנו עם גידול סולידי כלשהו, העריך כיצד קנאביס שנרכש באופן חוקי בבתי מרקחת בקולורדו השפיע על תסמיני הסרטן ועל תופעות הלוואי של הטיפול הכימותרפי. בפגישה ראשונית הוערכו רמות בסיס של כאב, דפוסי שינה ותפקוד קוגניטיבי, ולאחר שבועיים המטופלים הגיעו למתן ראשוני של קנאביס שכלל הערכה לפני השימוש ובשעות לאחר מכן.

במסגרת המחקר, המשתתפים מילאו שאלוני דיווח עצמי אודות הכאב ואיכות השינה שלהם, ובנוסף החוקרים העריכו את התפקוד הקוגניטיבי שלהם.

תוצאות המחקר הראו כי איכות השינה השתפרה (מממוצע בסיס של 1.2 לממוצע של 0.87 לאחר טיפול. B=-0.43, P = 0.02), וכך גם עוצמת הכאב (מממוצע בסיס של 3.08  לממוצע של 2.48 לאחר טיפול. B=-0.63, P = 0.02). השפעת השימוש בקנאביס על חרדה ודיכאון הייתה שולית, ללא אינטראקציות משמעותיות בין רמת הקנבינואידים לבין חרדה או דיכאון וללא שינוי כולל באיכות החיים הכללית. עם זאת, שימוש ממושך בקנאביס היה קשור לשיפור בתפקוד הקוגניטיבי הסובייקטיבי וכן בזמני תגובה.

לכתבה ב- Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה