מרכיבים מתחלבים בתוספי מזון מלווים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (BMJ)

תוספי חומרים מתחלבים המצויים בשכיחות גבוהה במזונות מעובדים מלווים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת The BMJ.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים קשרו בין צריכה רבה של מזון אולטרה-מעובד ובין עליה בסיכון למחלות לב וכלי דם, ככל הנראה בשל השפעות שליליות של תוספים המשמשים להגדלת נפח, שיפור מרקם והארכת חיי המדף של המוצר. עוד דווח כי תוספים דוגמת חומרת מתחלבים, המצויים בלמעלה ממחצית ממוצרי המזון התעשייתי או משקאות בצרפת, עשויים להשפיע לרעה על הרכב מיקרוביום המעי ולהשפיע על הסיכוי למחלות לב וכלי דם.

מדגם המחקר כלל 95,442 משתתפים ממחקר NutriNet-Sante, , רובן היו נשים, בגיל ממוצע של 43.1 שנים, ללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם, אשר השלימו יומן תזונה לאורך שלושה ימים. החוקרים התבססו על מאגרי נתונים שונים לאיסוף מידע והערכת הקשר בין צריכת תוספי מזון שנטלו לפחות 5% מהמשתתפים במחקר ובין הסיכון למחלה קרדיווסקולארית, מחלת לב כלילית ומחלה צרברווסקולארית.

לאורך מעקב ממוצע של 7.4 שנים תועדו 1,995 אירועים קרדיווסקולאריים, 1,044 אירועי מחלת לב כלילית ו-974 אירועים צרברווסקולאריים.

לאחר תקנון למשתנים סוציו-דמוגרפיים, אורחות חיים ומצב בריאותי, כמו גם לצריכת מוצרי מזון בסיסיים העלולים להשפיע על הסיכון למחלות לב וכלי דם דוגמת סוכר, נתרן, שומן רווי, סיבים וממתיקים מלאכותיים, החוקרים מצאו כי צריכה רבה של צלולוז לוותה בסיכון גבוה יותר למחלות קרדיווסקולאריות (יחס סיכון של 1.05, p=0.004 לכל עליה של סטיית תקן אחת) ומחלת לב כלילית (יחס סיכון של 1.07, p=0.004).

צריכה גבוהה יותר של מונוגליצרידים ודיגליצרידים של חומצות שומן לוותה בסיכון גבוה יותר למחלות לב וכלי דם (יחס סיכון של 1.07, p<0.001), מחלת לב כלילית (יחס סיכון של 1.08, p=0.001) ומחלה צרברווסקולארית (יחס סיכון של 1.07, p=0.02).

מהנתונים עולה קשר בין צריכת טריסודיום פוספט ובין סיכון גבוה יותר למחלת לב כלילית (יחס סיכון של 1.06, p=0.03).

החוקרים מסכמים וכותבים כי לממצאי המחקר עשויות להיות השלכות משמעותיות ברמת בריאות הציבור לאור השימוש הנרחב בתוספים במוצרי מזון אולטרה-מעובדים נפוצים. הממצאים עשויים לתרום להערכה חוזרת של הרשויות את השימוש בתוספים בתעשיית המזון.

BMJ, Sep 6, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה