מדד טריגליצרידים:גלוקוז עשוי לנבא את הסיכון הלבבי בחולים לאחר אוטם לבבי חד (Front Endocrinology)

מדד טריגליצרידים:גלוקוז עשוי לסייע בחיזוי הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים בחולים עם אוטם לבבי חד ופרופיל שומנים מאוזן היטב לאחר התערבות כלילית מילעורית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Frontiers in Endocrinology.

ברע למחקר מסבירים החוקרים כי סיבוכים קרדיווסקולאריים וצרברווסקולאריים מג’וריים מופיעים בשכיחות גבוהה בחולים לאחר אוטם לבבי חד, למרות התערבות כלילית מילעורית ופרופיל שומנים מאוזן היטב. מחקר העוקבה הפרוספקטיבי בסין בחן את הקשר בין רמות גלוקוז וטריגליצרידים ובין סיבוכים קרדיווסקולאריים וצרברווסקולאריים מג’וריים ב-599 חולים (גיל חציוני של 60 שנים; 64% גברים) עם אוטם לבבי חד ורמות LDL נמוכות מ-70 מ”ג/ד”ל חודש לאחר התערבות כלילית מילעורית.

החולים סווגו לשלוש קבוצות בהתאם למדד טריגליצרידים:גלוקוז: עד 8.19 (151 חולים), 8.19-9.06 (299 חולים), או 9.06 ומעלה (149 חולים). חציון מדד טריגליצרידים:גלוקוז עמד על 8.56.

בחולים עם מדד טריגליצרידים:גלוקוז גבוה יותר תועד מדד מסת גוף גבוה יותר ושכיחות גבוהה יותר של סוכרת, כמו גם רמות גבוהות יותר של סוכר בדם בצום, כולסטרול כולל, טריגליצרידים ורמות חומצה אורית.

התוצא העיקרי של סיבוכים קרדיווסקולאריים וצרברווסקולאריים מג’וריים, אשר כלל משלב של תמותה מכל-סיבה למעט תמותה מסיבות לא-לבביות דפיניטיביות), רה-וסקולריזציה של נגע מטרה, רה-וסקולריזציה של כלי דם מטרה, אוטם לבבי חד ואירוע מוחי איסכמי.

לאורך מעקב של שנה אחת תועדו 90 סיבוכים קרדיווסקולאריים וצרברווסקולאריים מג’וריים ב-69 חולים. בחולים עם מדד טריגליצרידים:גלוקוז גבוה יותר (9.06 ומעלה לעומת 8.19-9ץ06 לעומת 8.19 ומטה) תועדו שיעורי היארעות גבוהים יותר של סיבוכים קרדיווסקולאריים וצרברווסקולאריים מג’וריים (22.1% לעומת 14% לעומת 9.9%, p=0.010), רה-וסקולריזציה של כלי מטרה (10.1% לעומת 4.7% לעומת 2.0%, p=0.005) ואוטם לבבי חד (5.4% לעומת 1.7% לעומת 1.3%, p=0.035).

מניתוח רב-משתני עלה כי מדד טריגליצרידים:גלוקוז שימש כמנבא משמעותי של הופעת סיבוכים קרדיווסקולאריים וצרברווסקולאריים מג’וריים בחולים עם אוטם לבבי חד ורמות LDL מאוזנות היטב (יחס סיכויים של 1.381, P=0.021).

שיעורי תמותה מכל-סיבה, רה-וסקולריזציה של כלי מטרה ואירועים מוחיים היו דומים בין שלוש קבוצות החולים לפי יחס טריגליצרידים:גלוקוז.

החוקרים כותבים כי חשוב לשים לב ליחס טריגליצרידים:גלוקוז בדם בחולים לאחר אוטם לבבי חד, בפרט בחולים עם רמות LDL מאוזנות היטב יחס טריגליצרידים:גלוקוז עשוי לשמש כסמן פרוגנוסטי כמו גם מרכיב המסייע בריבוד הסיכון של החולים.

Front Endocrinology, Jan 18, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה