האם טיפול בתרופות מקבוצת הסטאטינים יכול למנוע שברים ?

השימוש בתרופות מקבוצת הסטאטינים מוכח כמפחית את התחלואה והתמותה ממחלות קרדיווסקולריות בחולים היפרליפידמיים, אולם בנוסף Mundy וחבריו דיווחו לאחרונה על עליה ניכרת ביצירת עצם בנקבות חולדה שטופלו במשך חמישה ימים על ידי הזרקה תת עורית של סימבסטאטין (סימוביל) ולובסטאטין (לובליפ). דיווחים נוספים מניסיונות בחיות מעבדה מוכיחים כי סטאטינים יכולים להפחית אוסטאונקרוזיס הנגרם מסטרואידים.
על רקע זה בא המחקר הנ"ל, מה JAMA של סוף חודש יוני, לברר האם שימוש בתרופות מקבוצת הסטאטינים, פיבראטים או תרופות אחרות להורדת כולסטרול קשור בסיכון נמוך יותר לשברים בעצמות?

כבסיס הנתונים שימש מאגר נתונים של 300 מרפאות ראשוניות בבריטניה משנת 1980 עד ספטמבר 1998. נכללו 91,611 אנשים מעל גיל 50 אשר חולקו ל- 3 קבוצות:
א. 28,340 אנשים אשר נטלו תרופות להורדת כולסטרול.
ב. 13,271 אנשים אשר אובחנו כהיפרליפידמיים ולא טופלו תרופתית להורדת כולסטרול.
ג. 50,000 אנשים ללא היפרליפידמיה וללא טיפול תרופתי להורדת כולסטרול.
מתוך כלל הקבוצות זוהו 3940 אנשים עם שברים בעצמות בתקופה הנ"ל. כביקורת שימשו 23,379 נבדקים בריאים.

לאחר תיקנון התוצאות ל- BMI , עישון, שימוש בסטרואידים ואסטרוגנים ומספר הביקורים במרפאה נמצא כי שימוש בתרופות מקבוצת הסטאטינים הוריד ב- 45% את כלל מקרי השבר, וב- 88% את מקרי השבר בצוואר הירך לעומת קבוצת המחקר שלא נטלה תרופות מקבוצת הסטאטינים. נטייה זו הודגמה כבר לאחר תקופה קצרה של שימוש: 1 עד 4 חודשים ללא אבחנה בין הגילים או המינים. לעומת תוצאות אלו לא היה ניתן להדגים נטייה ברורה ומשמעותית להפחתה במקרי השבר תחת שימוש בפיבראטים או תרופות אחרות להורדת כולסטרול.

מחברי המאמר Meier CR וחבריו מסכמים כי למרות העדות החזקה ממחקר התבוננותי זה דרושים מחקרים מבוקרים נוספים לקביעת הקשר בין סטאטינים ושברים בעצמות וכן את התזמון של ההשפעה באם היא קימת.

למאמר המקורי JAMA

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה