היש קשר בין זיהום ב Helicobacter pylori- לסרטן הקיבה ?

מספר מחקרים מבוקרי מקרה (CASE CONTROL) דיווחו בעבר על האפשרות כי זיהום בהליקובקטר מהווה גורם בהתפתחות סרטן הקיבה.
אולם עד כה לא היו מחקרים פרוספקטיבים בנושא. מטרת מחקר פרוספקטיבי זה הייתה לבחון את השפעת זיהום בהליקובקטר פילורי על התרחשות סרטן קיבה באוכלוסייה הכללית ביפן על פי חלוקה לגברים ונשים.
קבוצת המחקר הורכבה מ 2602 נחקרים מגיל 40 ומעלה מתוכם 1070 גברים בגיל ממוצע של 57 ו1532 נשים בגיל ממוצע של 59 ללא היסטוריה של סרטן הקיבה או ניתוח כריתת קיבה. קבוצת המחקר סווגה על פי רמת הנוגדנים מסוג IgG להליקובקטר ונעקבה בצורה פרוספקטיבית במשך 9 שנים.
נמצא כי זיהום בהליקובקטר שכיח יותר, בצורה מובהקת, בגברים (71.5%) מאשר נשים (62.5%).
שכיחות סרטן הקיבה, מותאמת לגיל, הייתה פי 4 גבה יותר בגברים מאשר בנשים (5.3 לעומת 1.3 ל1000 שנות חיים). בנוסף שכיחות סרטן הקיבה בגברים הייתה גבה יותר באופן מובהק בנבדקים עם זיהום בהליקובקטר מאשר אלו ללא זיהום (6.2 לעומת 2.5 בהתאמה) לעומת הנשים בהן לא נמצא הבדל מובהק זה. קבוצת הגיל 40 עד 59 הייתה בעלת הסיכון הגבה ביותר להתפתחות תהליך סרטני בנוכחות הליקובקטר ומיקום התהליך הסרטני בשני שליש הרחיקניים (דיסטאליים) של הקיבה היה באופן מובהק קשור לזיהום בחיידק בעוד שלתהליכים בשליש הקריבני (פרוקסימלי) לא נמצא סיכון מוגבר הקשור לזיהום בחיידק. ממצאים אלו נשארו תקפים גם לאחר תקנון לגורמי סיכון אחרים להתפתחות סרטן הקיבה.
לדעת עורכי המחקר YAMAGATA H תוצאות אלו מראות כי קייםמתאם מובהק בין קיום זיהום בהליקובקטר פילורי לבין הופעת סרטן הקיבה בגברים אולם לא בנשים. ניתן להסביר לפחות באופן חלקי את ההבדל בין גברים לנשים על ידי השפעה שונה הקשורה בהורמוני המין, אולם העובדה כי רק חלק קטן מהחולים הלוקים בזיהום בהליקובקטר מפתחים סרטן הקיבה מרמזת כי גורמים נוספים קשורים להתפתחות התהליך הסרטני בנוכחות זיהום זה.

למאמר המקורי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה