מתן סטרואידים סיסטמית וברונכיוליטיס: מטה-אנליזה

Garrison MM, Christakis DA, Harvey E, Cummings P, Davis RL: Systemic Corticosteroids in infant Bronchiolitis: A Meta-analysis. Pediatrics 2000; 105: 849 מטרה: לקבוע את יעילות הטיפול בקורטיקוסטרואידים בילדים מאושפזים הלוקים בברונכיוליטיס.
שיטות: עבור הנושאים המפורטים בוצע חיפוש במאגרי מידע ביבליוגרפים מקוונים ( Medline, Embase, Cochrane Clinical Trials Registry): 1. ברונכיוליטיס או Respiratory Syncytial Virus, ו2. קורטיקוסטרואידים או גלוקוקורטיקואידים, או תכשירים סטרואילים אנטי- אינפלמטורים או הורמונים של קורטקס האדרנל. מכל המאמרים שנבחרו נסקרו גם רשימות הספרות הרלבנטיות. נבחרו 12 מחקרים רלבנטים מבוקרים עם קבוצות אינבו, אקראיים (Randomized, Placebo controlled Trials )בנושא: טיפול סיסטמי בקורטיקוסטרואידים בילדים מאושפזים החולים בברונכיוליטיס. מתוכם, 6 התאימו לקריטריונים שנבחרו והכילו מידע רלבנטי. החוקרים בחרו באופן בלתי תלוי 3 תוצאות: משך האשפוז, משך הסימפטומים, ודירוג קליני.
תוצאות: בניתוח הנתונים נמצא כי משך האשפוז ומשך הסימפטומים קטן ב0.43 ימים בילדים שטופלו בקורטיקוסטרואידים סיסטמית מהילדים שטופלו באינבו (CI 95%: -0.8 ל 0.05).
שיעור ההשפעה בממוצע הדירוג הקליני היה 1.6 לטובת קבוצת הטיפול (CI 95%: -1.92 ל -1.28). ניתוח שניוני של ממוצע משך האשפוז או משך הסימפטומים בוצע ב- 5 מחקרים עם שיטות מזוהות וברורות לאקראיות, 5 מחקרים שבדקו את משך האשפוז, ו4 מחקרים שפסלו ילדים עם צפצופים ריאתיים קודמים. ההשפעה המוערכת היתה דומה לניתוח הנתונים הראשוני, אך ללא משמעות סטטיסטית.
מסקנות: סקירת הדיווחים בספרות על השפעת קורטיקוסטרואידים במתן סיסטמי על מהלך ברונכיוליטיס, מצביע על שיפור משמעותי סטטיסטית בסימפטומים הקליניים ובמשכם, ובמשך השהיה בבית החולים.

הערת העורך: למתן קורטיקוסטרואידים סיסטמית יש קרוב לודאי השפעה משמעותית סטטיסטית על משך האשפוז ומשך הסימפטומים. אולם, יש לשקול את החשיבות של השפעה זו ( הבדל של 0.5 יום במשך האשפוז בהשוואה לקבוצת אינבו) מול תופעות הלוואי הפוטנציאליות של סטרואידים.

לאתר PEDIATRICS

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה