האם תרופות נוגדות דלקת משפיעות על שכיחות מקרי סרטן ?

מחקר שהובא בגיליון ה-17 ליוני ב BMJ ומטרתו לבחון האם לטיפול בתרופות נוגדות דלקת מסוג אספירין ו NSAID השפעות מגינות מפני מקרי סרטן בבריטניה.

נבדקו חולים ממרפאות ראשוניות אשר אובחנו בפעם הראשונה כלוקים במחלה גדולית של מערכת העיכול ( וושט, קיבה מעי פי הטבעת ולבלב ) וכן גידולים שלא ממקור מערכת העיכול ( כיס שתן, שד ראה וערמונית ) בין השנים 1993 ל- 1995 , ואשר היה לגביהם מידע על המרשמים שנטלו לפחות 36 חודשים טרם האבחנה.

נמצא כי בהשוואה בין 12,174 מקרי הסרטן לבין 34,934 נבדקים ללא מחלות גדוליות, אשר שימשו כביקורת, הסיכון הכולל להתפתחות 9 סוגי הסרטן לעיל לא היה מופחת באופן מובהק בחולים שקיבלו תרופות נוגדות דלקת ב 13-36 חודשים שקדמו לאבחנה.

לעומת זאת, כן נמצאה השפעה מגינה מפני התפתחות גידולים ממאירים של הושט, הקיבה, המעי ופי הטבעת בחולים אשר נטלו לפחות 7 מרשמים לתרופות נוגדות דלקת בתקופה של 13-36 חודש טרם האבחנה.
הסיכון להתפתחות מחלה ממאירה בלבלב ובערמונית היה מוגבר בתנאים אלו אולם רק לסרטן הלבלב היה קשר למינון התרופות שנלקחו.

מנגנון ההגנה של תרופות אלו יתכן ונובע מהעובדה כי ב 80% ממקרי סרטן המעי חלה עליה בגן ל:CYCLO-OXYGENASE 2 עליה זו בביטוי הגן ל- COX 2 נצפתה גם בגידולי הושט קיבה ושד אולם אין מספיק נתונים עדיין להוכחת הנחה זו.

מחברי המאמר et al Langman MJS מסכמים את הממצאים בקביעה כי תרופות נוגדות דלקת עשויות להגן מפני התפתחות גידולים ממאירים בושט, קיבה, כמו גם מעי ופי הטבעת.
עליה בסיכון להתפתחות סרטן הלבלב והערמונית יכולות לנבוע מהטיה בתוצאות המחקר ודורשות מחקר נוסף. שימוש גורף באספירין ו NON SELECTIVE COX 2 NSAID למניעת גידולים, מלבד אלו לעיל, קרוב לודאי אינו מוצדק.

הערת העורך: מחקר גדול בעל תוצאות מעניינות ומסקרנות אך חשוב גם לזכור ולהזכיר את שלל תופעות הלואי של השימוש בתרופות אלו לאורך זמן.

למאמר המקורי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

אחיות ואחים יקרים,

לרגל יום האחיות והאחים המצוין היום, 16 באפריל 2024, אנו מצדיעים לכם ומוקירים את פועלכם.

אתם, הגיבורים שנלחמים על חייהם של חיילים ושל אזרחים, ולא משנה באילו תנאים, וזאת באומץ, בגבורה וללא פשרות, ראויים לכל הערכה.
תודה רבה בשם חברת e-Med ובשם המדינה כולה.