דוקסזוצין (קרדוראל) מה העתיד טומן בחובו? J Clin Hypertens

דוקסזוצין אנטגוניסט אדרנרגי היקפי נמצא בשימוש בטיפול ביתר לחץ דם ובמקרי הגדלה שפירה של הערמונית. תרופה זו יחד עם אנטגוניסטים אדרנרגים אחרים הדגימה בעבר הורדה יעילה של יתר לחץ דם ובנוסף הוכחה כמשפיעה לטובה על הפרופיל המטאבולי של חולי יתר לחץ דם בהפחתת התנגודת לאינסולין ושיפור מאזן הליפידים. לפיכך ההפתעה ויותר מכך האכזבה מתוצאות מחקר ה ALLHAT היתה רבה.

מה תוצאות מחקר זה מלמדות אותנו לגבי השימוש היומיומי בדוקסזוצין? על כך מנסה מאמר זה מ J Clin Hypertens שנכתב על ידי Sica DA לענות.

ראשית מספר הסתייגויות:

ה ALLHAT אינו מחקר מבוקר אינבו (פלצבו) לפיכך איננו יכולים להעריך על פי תוצאותיו האם דוקסזוצין יעיל מפלצבו. בנוסף המחקר איננו השוואתי באופן טהור מאחר ותרופות נוספות הוכנסו לתוך המשלב הטיפולי של שתי הזרועות. לאחר 4 שנים 40% ו 47% מהזרוע של כלורוטלידון ודוקסזוצין בהתאמה קיבלו תרופות מקבוצות 2 ו 3. יותר מכך השימוש בדוקסזוצין כחלק ממשלב תרופתי להורדת לחץ דם או לטיפול בהגדלה של הפרוסטטה לא נבחן במחקר זה. על סמך הבנות אלו נרצה לבחון מספר שאלות.

האם על רופאים להפסיק השימוש בדוקסזוצין בכל החולים?

התשובה הנה קרוב לודאי שלא.

במידה ויתר לחץ הדם נשלט על ידי מונותראפיה בדוקסזוצין או כאשר הדוקסזוצין הוסף לטיפול רב תרופתי יש להמשיך מתן התרופה אלא אם כן ישנה חלופה טובה יותר. בנוסף, לעיתים הטיפול ביתר לחץ דם עמיד דורש שילוב דוקסזוצין במקרים אלו הסיכון בחוסר האיזון של לחץ הדם כתוצאה של הימנעות ממתן דוקסזוצין עולה על ההסתברות להתפתחות אי ספיקת הלב בנוכחות מתן דוקסזוצין. בכך למעשה בא לידי ביטוי העובדה כי למחקר זה אין תשובה למצב של שילוב דוקסזוצין בטיפול רב תרופתי. יחד עם זאת חולים המקבלים תרופה זו צריכים להיות מנוטרים צמוד תוך מעקב על עליה בנפח הפלסמה ועליה בדופק כמדד לשיפעול המערכת הסימפטטית.

האם רופאים יכולים להתחיל טיפול בדוקסזוצין בחולי יתר לחץ דם מבוגרים בסיכון ?

על פי תוצאות המחקר התשובה הנה קרוב לודאי שלא !

האם רופאים יכולים להתחיל טיפול בדוקסזוצין בחולי יתר לחץ דם צעירים ?

למרות שמחקר זה אינו עוסק בקבוצה זו ישנן מספיק תרופות יעילות לטיפול ביתר לחץ דם כטיפול קו ראשון ולשם צריך לכוון את הטיפול..

J Clin Hypertens

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה