משפחה

חיזוי פרוגנוזה בחולים אסימפטומטים עם הצרות קשה של המסתם האאורטלי.

הפרוגנוזה של חולים עם הצרות של המסתם האאורטלי ותסמינים הקשורים לכך גרועה. לאור התוצאות הטובות לאחר ניתוחים להחלפת המסתם האאורטלי, קיימת המלצה חד משמעית לשלוח חולים תסמינייים לניתוח. לעומת זאת, עדיין אין הנחיות ברורות כיצד לנהוג בחולים אסימפטומטיים עם הצרות קשה של המסתם האאורטלי.

מטרת המחקר היתה לנסות למצוא פרמטרים שיאפשרו איתור של חולים בסיכון גבוה לסיבוכים ושבהם ניתוח מוקדם להחלפת המסתם יהיה רצוי.
במהלך 1994 אותרו 128 חולים אסימפטומטיים עם הצרות אאורטלית קשה (59 נשים, 69 גברים בגיל ממוצע של (18 -/+ 60 שנים). מהירות הזרימה על פני המסתם ההאורטלי בסיסטולה הייתה בממוצע ( 0.6 -/+ 5.0 מטר לשניה). עקבו אחרי החולים עד 1998 (4 שנים) (מעקב קליני ואקוקרדיוגרפי).
מידע לגבי תקופת המעקב קיים ב- 126 חולים (98%). 22 חולים הופנו לניתוח החלפת המסתם ע"י הרופא המטפל תוך 3 חודשים מהגיוס למחקר, למרות היותם אסימפטומטים. חולים אלו הוצאו מהמחקר. 106 חולים נכללו במחקר. במשך תקופת המעקב 8 חולים מתו, 59 חולים עברו ניתוח להחלפת המסתם עקב הופעת תסמינים. לאחר שנה, Event Free Survival היה(5%-/+ 67% ), לאחר שנתיים (5%-/+56% ) ולאחר 4 שנים (5%-/+33%).
שישה מתוך 8 מקרי המות יוחסו לסיבות לבביות (4 אי ספיקת לב, 1 אנדוקרדיטיס ו – 1 מות פתאומי). חמישה מתוך 6 החולים עם מות ממקור לבבי פתחו תסמינים בטרם המות, אך לא נשלחו לניתוח מסיבות שונות.
חמישה חולים מתוך ה- 59 חולים, שהופנו לניתוח עקב הופעת תסמינים, נפטרו.
ה- Actuarial probability of survival בתום תקופת המחקר הייתה (2%-/+93%) בתום שנה, (3%-/+91%) בתום שנתיים ו- (3%-/+87%) בתום 4 שנות מעקב. תוחלת החיים הייתה ירודה במקצת לעומת אוכלוסיה ללא הצרות אאורטלית בהתאמה לגיל ולמין.

באנליזה חד משתנית נראה שגיל מעל 50 שנים, נוכחות סוכרת ומחלת לב כלילית קשורים בסיכון גבוה ללקות באירוע לבבי. לעומת זאת נשים, חולים עם היפרליפידמיה ויתר לחץ דם לא נמצאו בסיכון גבוה יותר.
מידת ההסתיידות של המסתם האאורטלי ניבאה שכיחות של אירועים לבביים (p<0.001). (ראה תמונה) כל החולים שנפטרו הייתה להם הסתיידות קשה או בינונית של המסתם.

מהירות הזרימה על פני המסתם האאורטלי הייתה רק במעט גבוהה יותר בקרב החולים עם אירוע לבבי (0.62-/+4.66 לעומת 0.38-/+ 4.41 מטר בשניה; p=0.03). אולם מהירות הזרימה על פני המסתם האאורטלי לא תורמת בחיזוי הופעת אירועים לבבים בעתיד. לעומת זאת, בקרב החולים שפתחו אירועים לבבים מהירות הזרימה על פני המסתם גדלה באופן משמעותי יותר מאשר בחולים ללא אירועים לבביים (0.38-/+0.45 לעומת 0.18-/+ 0.14 מטר/שניה/שנה; p<0.001).

באנליזה רב משתנית שכללה נתונים קלינים ואקוקרדיוגרפים הובהר שמידת הסתיידות המסתם האאורטלי היה הגורם היחידי שניבא באופן בלתי תלוי הארעות סיבוכים. השילוב של מידת ההסתיידות של המסתם עם מידת השינוי במהירות הזרימה על פני המסתם הייתה יעילה באיתור החולים בסיכון גבוה. 79% מהחולים עם הסתיידות בינונית עד קשה של המסתם והגברת מהירות הזרימה על פני המסתם ש 0.3 מטר לשניה או יותר במשך שנה עברו ניתוח עקב הופעת תסמינים חדשים או מתו.

לסיכום, בחולים אסימפטומטיים עם הצרות קשה של המסתם האאורטלי, ניתן לדחות ניתוח להחלפת המסתם עד הופעת תסמינים. נוכחות הסתיידויות בינוניות או קשות על פני המסתם והגדלת מהירות הזרימה סבסיסטולה על פני המסתם בבדיקות אקו חוזרות מאפשרת איתור חולים בסיכון גבוה לסיבוכים. חולים אלו יש לשלוח לניתוח החלפת המסתם למרות העדר תסמינים.
Rosenhek R, Binder T, Porenta G, et al. Predictors of outcome in severe, asymptomatic aortic stenosis. NEJM 2000;343:611-617.

למאמר המלא

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה