משפחה

האם יש קשר בין עישון, אלבומינוריה ותפקודי כליה מופרעים בחולים לא סוכרתיים ?

בשנים האחרונות הוברר הקשר בין עישון, תחלואה ותמותה ממחלות קרדיווסקולריות וראה. לאחרונה דווח על קשר בין עישון ופגיעה בתפקוד הכלייתי בחולים סוכרתיים בעיקר דרך הפרשה מוגברת של אלבומין והיפרפילטרציה המובילים לאיבוד התפקוד הכליתי התקין. השפעת העישון על התפקוד הכלייתי בנבדקים לא סוכרתיים לא נבחנה לעומק. לפיכך מטרת המחקר הנה לברר האם קיים קשר זה בין עישון להפרעה בתפקוד כלייתי בחולים לא סוכרתיים. השתתפו במחקר 7476 נבדקים ( כחלק ממחקר ה Prevention of Renal and Vascular End stage disease PREVEND) בגילאים 28 עד 75 שנה אשר ריכוז החלבון בשתן שלהם היה לפחות 10mg/l. כקבוצת ביקורת שימשו 3395 נבדקים בהם ריכוז הפרשת החלבון בשתן היה פחות מ- 10mg/l. מתוך 11163 איש הללו רק 8592 נבדקים השלימו את המעקב. מיקרואלבומינריה הוגדרה כהפרשה של 30 עד 300 מג/יממה ורמה תקינה/גבוה הוגדרה כהפרשה של 15 עד 30 מ"ג /יממה. עליה או הפחתה בקצב הסינון הגלומרולרי (GFR) הוגדר כערך הגבוה או הנמוך מפעמיים סטיית תקן של ערך פינוי הקריאטנין הממוצע בנבדקים ללא סוכרת ללא עישון וללא אלבומינוריה מותאם לגיל ולמין.
נמצא כי במעשנים הייתה הפרשת אלבומין מוגברת מלווה בעליה או הפחתה ב GFR. לאחר תיקנון למדדים שונים נמצא מתאם בין כמות הסיגריות לאלבומינוריה תקינה/גבוה מיקרואלבומינוריה עליה וירידה ב (GFR). עישון בעבר היה קשור למיקרואלבומינוריה בלבד.
מתוצאות אלו הסיקו החוקרים כי עישון קשור לאלבומינוריה ופגיעה בתפקודי הכליה בחולים לא סוכרתיים. נראה כי הפסקת העישון גורמת להיפוך המגמה של הפגיעה הכליתית אולם עדיין קימת מיקרואלבומינוריה. החוקרים משערים כי העליה ב (GFR) נובעת משרשרת של ארועים המתחילה בתת זרימה של דם לגלומרולי בעקבות העישון ובעקבות כך נזק לגלומרולי ולכלי הדם הפרהגלומרולריים. תהליכים אלו מביאים להיפרטרופיה ולהיפרפילטרציה בגלומרולים שלא נפגעו. עובדות אלו בשילוב עם דליפת אלבומין מהקפילרות מביאות למצב של פגיעות יתר כלייתית ואף אזוטמיה. השערות אלו נסמכות על עדויות מניתוחים לאחר המוות באנשים מעשנים ללא נזק כלייתי או וסקולרי ידוע, בהם נמצאו שינויים מבניים בכליות ובכלי הדם, אולם, מציינים החוקרים, דרושים מחקרים נוספים בכדי להצביע על קשר זה בין עישון ופגיעה מבנית בכליות.

הערת העורך: עוד הוכחה לגבי הצורך בהפסקת עישון ובשורה מעודדת למפסיקים לעשן המהווה תמריץ בדרך הקשה של הפסקת ההתמכרות לניקוטין הנחשב לאחד הסמים הממכרים שקימים.

Smoking Is Related to Albuminuria and Abnormal Renal Function in Nondiabetic Persons
Sara-Joan Pinto-Sietsma, MD; Jaap Mulder; Wilbert M.T. Janssen, MD, PhD; Hans L. Hillege, MD; Dick de Zeeuw, MD, PhD; and Paul E. de Jong, MD, PhD
Annals, 17 October 2000 Volume 133 Number 8
Pages 585-591

למאמר המלא

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה