פראבסטאטין והסיכון לשבץ מוחי

מספר מחקרים אפידמיולוגים הראו שאין קשר בין רמת הכולסטרול הכללי בדם והסיכון ללקות בשבץ מוחי. אולם מחקרים אחרים הראו שיש קשר בין רמת הכולסטרול בדם והסיכון ללקות בשבץ מוחי איסכמי, בעוד שרמות נמוכות של כולסטרול קשורות לסיכון ללקות בשבץ המורגי. מחקרים שנערכו לאחרונה הראו ש 3-hydroxy-3-methylglutaryl coenzyme A reductase inhibitors ?(סטאטינים) מקטינים את הסיכון לשבץ מוחי.
מטרת המאמר הנוכחי הייתה לבדוק את האפקט של פראבסטאטין על שיעורי השבץ המוחי ב- 9014 חולים עם היסטוריה של אוטם שריר הלב או תעוקת חזה בלתי יציבה ורמות כולסטרול 155-271 מג% שהשתתפו במחקר הLIPID . מחקר הLIPID
(the Long-Term Intervention with Pravastatin in Ischaemic Disease study) היה מחקר כפול סמויות, רב מרכזי שבדק את השפעת הפראבסטאטין על תמותה ממחלת לב כלילית.
במשך 6 שנות המעקב 231 אירועי שבץ מוחי דווחו בקרב 4502 החולים בקבוצת הבקרה (4.5%) לעומת 188 אירועי שבץ בקרב 4512 החולים שנכללו בקבוצת הפראבסטאטין (3.7%).
( relative risk reduction 19%; 95% CI 0-34%; p=0.05 הפחתת סיכון יחסי).
שבץ מוחי לא המוראגי אירע ב4.4% מהחולים בקבוצת הבקרה לעומת 3.4% בקבוצת הפראבסטאטין
(relative risk reduction 23%; 95% cI 5-38%; p=0.02 הפחתת סיכון יחסי)
לא היה אפקט לפראבסטאטין על הסיכון ללקות בשבץ מוחי המוראגי (שיעור של 0.2% בקבוצת הבקרה לעומת 0.4% בקבוצת הפראבסטאטין, p=0.28 רמת מובהקות).
לא היה קשר בין רמות הכולסטרול הכללי בדם בעת הגיוס למחקר ולבין הסיכון ללקות בשבץ מוחי באופן כללי, או שבץ מוחי לא המוראגי.
האפקט המגן של פראבסטאטין היה בולט יותר בחולים עם רמות נמוכות של HDL.
מידת השינוי ברמות הLDL בין הבסיס לרמות לאחר שנה לא ניבאו את הסיכון ללקות בשבץ מוחי.

מסקנות ומשמעויות קליניות:
המאמר הנוכחי מראה שפראבסטאטין הקטין את הסיכון ללקות בשבץ מוחי מכל סיבה בחולים עם אוטם קודם בשריר הלב או תעוקת חזה בלתי יציבה.
האפקט נובע בלעדית מהקטנת השיעור של שבץ מוחי לא המוראגי. לפראבסטאטין לא היה אפקט על הסיכון ללקות בשבץ מוחי המוראגי.
האפקטים המגינים של פראבסטאטין לא קשורים לרמות הכולסטרול בבסיס או למידת ההורדה של רמות הכולסטרול תוך שנת טיפול. נראה שמנגנון ההגנה אינו קשור להקטנת ריכוז השומנים בדם. יתכן והאפקט קשור לשיפור תפקוד האנדותל, אפקט נוגד דלקת, ייצוב הרבדים הטרשתיים, או מניעת יצירת קרישי דם.
White HD, Simes RJ, Anderson NE, et al. Pravastatin therapy and the risk of stroke. N Engl J Med 2000;343:317-326.

N Engl J Med 2000;343:317-326.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה