רככת תזונתית אצל יונקים ממוצא אפרו- אמריקאי

מטרה:
לבדוק נתונים המאפיינים ילודים וילדים שאובחנו כסובלים מרככת תזונתית ב 2 מרכזים של צפון קרוליינה משנת 1990.

שיטות:
נבדקו סימנים קליניים ורנטגניים, רמות סידן, זרחן, alkaline phosphatase , ו- 25 hydroxyvitamin D , אצל ילודים וילדים שאובחנו כסובלים מרככת תזונתית ב- 2 מרכזים רפואיים. נתונים על הנקה התקבלו מ"התכנית לאמהות וילדים" של צפון-קרוליינה לנשים, ילודים וילדים.

תוצאות:
30 חולי רככת תזונתית נבדקו בין 1990 ו- יוני 1999. יותר ממחצית המקרים הופיעו ב- 1998 ובחצי הראשון של 1999. כל החולים היו ילדים ממוצא אפרו- אמריקאי שינקו מבלי לקבל תוספות ויטמין D . ממוצע זמן הנקה היה 12.5 חודשים. גיל החולים בזמן האבחנה נע בין 5 ל- 25 חודשים, עם זמן חציון של 15.5 חודשים. פיגור גדילה היה שכיח: הגובה היה מתחת לאחוזון החמישי ב- 65% של המקרים, והמשקל היה מתחת לאחוזון החמישי ב- 43% של המקרים.

מסקנות:
גורמי סיכון לרככת תזונתית כוללים מוצא אפרו- אמריקאי, הנקה, חוסר תוספות ויטמין D, ואמהות וילדים עם חשיפה נמוכה לשמש. אנחנו ממליצים תוספות ויטמין D אצל כל היונקים בעלי עור כהה.

הערת העורך:
ידוע לנו בהחלט שיונקים ממוצא אפריקני (בארצות הברית) או עם עור כהה ( כמו בדואים בארץ) שייכים לקבוצת הסיכון הגבוה ביותר לרככת. לכך יתכנו כמה הסברים:
חלב אם מכיל הרבה פחות ויטמין D מאשר תחליפי חלב (IU/L 12 עד IU/L 60 לעומת IU/L 400) .
כתוצאה מכך, התרומה התזונתית למאגרי ויטמין D היא קטנה מאוד בהשוואה לכמות הנוצרת לאחר חשיפה לאור.
כהות העור חשובה מאוד, כי היא יכולה להגביר את חדירת קרני UV מסוג B , האחראים על יצור ויטמין D בעור. מצד שני, יש לזכור שאנחנו ממליצים לאמהות למנוע חשיפה לשמש אצל תינוקם, ולהשתמש ב- sunblocks.
לכן המלצת משרד הבריאות לתת תוספת ויטמין D לכל התינוקות היונקים מוצדקת. קשה יותר להצדיק את ההמלצה לתת תוספת ויטמין D גם לתינוקות הניזונים תחליפי חלב.

Nutritional rickets in African American breast-fed infants
Kreiter SR, Schwartz RP, Kirkman HN, Charlton PA,
Calikoglu AS, Davenport ML
J Pediatr 2000;137:153-157

J Pediatr 2000;137:153-157

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה